Høringssvar til forsvarets sporplan 25. februar 2020

Hovborg, den 25. februar 2020

Høringssvar til sporplan

Der fremsendes hermed nedennævnte høringssvar til Ejendomsstyrelsens forslag til plan for placering af nye militære kampvognsspor på Statens arealer i Oksbølområdet, herunder Blåbjerg og Nyminde Plantager.

Baggrund for høringssvaret

Baggrund for høringssvaret er, at jeg igennem mere end 22 år har ejet et sommerhus i Houstrup – Lønne området, og at jeg i reelt lige så mange år har siddet i bestyrelsen for Grundejerforeningen Frydenlund, hvor mit sommerhus er beliggende.

Samtidig repræsenterer jeg her i høringssagen følgende grundejerforeninger, Grundejerforeningen Guldvangen, Grundejerforeningen Hejbøl, Grundejerforening Sommerhusbyen Houstrup, Grund-ejerforeningen Gammelgab, Gravensbjerg Grundejerforening, – og Frydenlund Grundejerforening.

Vi er således 6 grundejerforeninger, med et ikke ubetydeligt antal grundejere, alle med sommerhu-se, som er tæt beliggende på de berørte områder, Blåbjerg og Nyminde Plantager, – samt de i øvrigt omliggende arealer, som også bliver voldsomt berørt af Forsvarets øvelsesaktiviteter.

Vi som grundejere har købt sommerhus i disse områder, hvor der er store herlighedsværdier, med en dejlig natur, og rigt dyre- og friluftsliv, – som såvel lokalbefolkningen og os som grundejere færdes meget i. Samtidig kommer der rigtig mange turister til dette område, – turister, som også søger dette område, netop på grund af naturen, og med de muligheder, der hidtil har været, for at få adgang til naturen.

En del grund- og sommerhusejere, lejer deres sommerhuse ud til en del af disse turister, – og vi er mange, som har en såkaldt ”gæstebog” liggende fremme i sommerhuset. Denne gæstebog er der rigtig mange af turisterne, der skriver i, hvor turisterne fortæller, at de kommer i området for at holde ferie, for at slappe af, gå ture i naturen, – at rekreere sig, og lade op til hverdagen og arbejdslivet.

Der kommer også rigtig mange turister kørende til Nyminde Plantage, hvor de parkerer deres biler på Skelvejen, ved kanten af plantagen, og så derfra går eller cykler ind i plantagen.

Vi har alle oplevet efterårsmanøvren ”Brave Lion”, i efteråret 2019, hvor Forsvarets kampvogne og øvrige militære køretøjer, kørte et utal af veje og stier i smadder, i bl.a. områderne Blåbjerg og Ny-minde Plantager.

Det var i den grad en øjenåbner for os alle, hvor vi virkelig fik klarhed over, hvad Forsvarets brug af områderne medfører. Her nu ca. 5 måneder efter ”Brave Lion” øvelsen, er der fortsat rigtig, rigtig mange af disse veje og stier, som endnu ikke er ført tilbage til en blot rimelig stand. Veje og stier henligger fortsat i den dårlige, og nærmest ubrugelige stand, som Forsvaret efterlod dem i.

Med eksempelvis Skelvejen som en af de større veje ind i området Nyminde Plantage, og en direkte vej til stranden, – en vej, hvor det igennem rigtig mange år, har været muligt af færdes til fods, men også på cykel, er det reelt umuligt i dag at færdes der overhovedet.

Vi har i perioden fra Brave Lion øvelsen sluttede, og til i dag, oplevet cyklister, som er kørt i store og dybe vandhuller, på Skelvejen, vandhuller, som er så dybe, at eksempelvis personer reelt næsten ikke kan redde sig op ved egen hjælp.

Der er jævnligt grundejere, som henvender sig til bestyrelsen og spørger ind til, om ikke snart Skel-vejen bliver udbedret igen, så man kan færdes på den.

Der har været et tilfælde hvor en person som kom til skade, ude i plantagen, – hvor der via telefon blev tilkaldt en ambulance til at redde denne person ud til lægebehandling. Men, ambulancen kunne simpelthen ikke køre i de store og vandfyldte huller på Skelvejen, – allerede inden den kom ind i plantagen, måtte ambulancen give op, – og der måtte efterfølgende tilkaldes et mere terrængående køretøj, som kunne hente den tilskadekomne person ud til ambulancen, som i mellemtiden blev trukket op af de dybe hjulspor og vandhuller, forårsaget af Forsvarets køretøjer.

Havde det eksempelvis været en person med et svagere helbred, kunne det i værste fald have været med en endnu dårligere slutning. Dette er ikke acceptabelt, at vore veje og stier efterlades sådan, og nu fortsat, efter 5 måneder, stadig er ufarbare, og i visse situationer kan være livsfarlige at færdes på.

Med udsigt til, at der allerede nu i maj måned og igen i september/oktober måneder, igen skal afholdes militære manøvrer med et ukendt antal store og tunge køretøjer, og fremadrettet at skulle se frem til 28 årlige besøg og brug af stier og veje i vore områder, det er virkelig svært at tolerere.

Med det tempo Forsvaret har arbejdet med at få udbedret skader på veje og stier i Nymindegab og Blåbjerg plantager, i de 5 måneder siden ”Brave Lion” manøvren, så vil det medføre, at alle veje og stier i vore områder, fra asfalterede veje, grusstier, ridestier og vandrestier, – de vil reelt fremad være i en så dårlig stand som nu, hele året rundt. Det vil reelt medføre, at adgangen til de berørte områder i Blåbjerg og Nyminde Plantager- og andre Naturområder, – unikke naturområder, aldrig vil kunne bringes i en acceptabel stand.

Vi vil her gerne nævne Naturstyrelsens Mål og Planer, for Nymindegab Plantage, og fra disse Mål og Planer, har vi ”sakset” nedenstående tekster:

”Nyminde Plantage er beliggende som et stort skovområde, der adskiller campingplads, feriecenter, store sommerhusområder og Nymindegab by fra kysten. Med denne placering er plantagen af stor rekreativ betydning og det er målsætningen, at plantagen fortsat skal udvikles, som et vigtigt publikumsområde med mulighed for at opleve vestjyske landskaber og et varieret dyreliv herunder tilstedeværelsen af en fast krondyrbestand. Det karakteristiske landskab med Nymindestrømmen, klitheder og plantage er af stor betydning for området, og det er den overordnede målsætning at bevare og understøtte fremtoningen af landskabet.

Skovdyrkning og naturpleje er ligeledes af betydning for området. Igennem skovdriften er det målet, at andelen af hjemmehørende træarter øges markant for i store træk at kunne bevare et vedvarende skovdække med selvforyngende træarter. Sidestillet til dette er der et mål om at en del af de ældre bevoksninger med forskellige nåletræarter, udlægges som urørt skov. Den overordnede målsætning for den lysåbne natur er at opretholde eller forbedre tilstanden af særligt klithederne omkring Nymindestrømmen og Gammel Gab og af moseområdet ved Kirkeflod

I den førstkommende del af planperioden planlægges en række konkrete tiltag iværksat. Disse tiltag retter sig dels mod målsætningen om at fremhæve landskabet og forbedre naturtilstanden.

Ved Gammel Gab syd for Gammelgab Vej igangsættes græsningspleje”. Citat slut.

Omkring Blåbjerg Klitplantage, har Naturstyrelsen også fastlagt nogle Mål og Planer:

”I Blåbjerg Plantage prioriteres særligt frilufts- og naturinteresser højt.

Blåbjerg Plantage udgør et område, der benyttes meget intensivt til mange former for friluftsliv. Det drejer sig bl.a. både om den stille vandrer, familieskovture, strandgæster, mountain bikerne, ryttere og jægere, og særligt i området tæt omkring selve Blåbjerg. Det er planen at plantagen fortsat skal udgøre et særligt vigtigt publikumsområde og udvikles som sådan, og hvor særligt området tæt omkring Blåbjerg er i fokus som knudepunkt for mange aktiviteter. Friluftszonering vil fremover bidrage til at skabe rammerne for alle brugergrupper. Udsigten fra Blåbjerg anses som en væsentlig del af oplevelsen ved besøg i området, og denne udsigt sikres også i fremtiden.

Det er en del af målsætningen for plantagen, at Lyngbos Hede holdes i en god plejetilstand ved hjælp af græsning, og at der skabes en mere åben og gradvis overgang fra heden til resten af plantagen. Det fredede egekrat i nærområdet ved Blåbjerg søges friholdt for opvækst af særlig con-tortafyr og andre invasive arter til fordel for de hjemmehørende arter heriblandt de enebærbuske, der findes i krattet. Det er også et mål, at der i fremtiden kan forblive en fast og sund krondyr bestand i plantagen til glæde for publikum”. Citat slut.

Det er som nævnt, unikke naturområder, som nu skal bruges til militære formål, som vil være helt ødelæggende for områderne.

Som vi ser det, vil de påtænkte kampvogns- og kørespor, reelt ødelægge de berørte områder, så hverken lokalbefolkningen, sommerhusejere og turister, vil kunne færdes i områderne. De berørte områder vil blive uinteressante for turisterne, og de vil søge andre steder hen, måske endog helt stoppe med at komme til Varde området.

Lovligheden og det juridiske i hele projektet

Det er vanskeligt helt for os at gennemskue, om Forsvaret og Forsvarets Ejendomsstyrelse, over-holder alle regler og bestemmelser i den påtænkte aftale om brug af de berørte områder.

Der er fredningsarealer, fredede dyr/fugle, naturbeskyttede arealer, herunder Naturbeskyttelseslov-ens § 3-områder, samt særlig værdifulde skovarealer. Det er unikke naturarealer, som Forsvaret nu ønsker grønt lys til at ødelægge.

Hvor er Varde Kommune henne i det spil her. Det er meget skuffende, at Varde Kommune forholder sig så tavse omkring hele sagen. Der er eksempelvis de juridiske aspekter i sagen, – tilsidesættelsen af alle de bestemmelser og lovgivningsmæssige regler, som gælder for de berørte områder, og de store konsekvenser det vil få for naturen, og dermed turismen, – for lokalbefolk-ningen og for de berørte sommerhusejere, – men også for den unikke natur, og fugle- og dyrelivet.

Ser man på projektet og indholdet i det, kan vi som grundejere og sommerhusejere, kun sige, at pro-jektet fremadrettet, vil ødelægge hele området.

Vi forventer, at Varde Kommune melder sig som part i sagen her. Varde Kommune har efter sigen-de en Vision, som hedder ”Vi i Naturen”. Det burde vel stå for et eller andet, – eller, hvor er Visio-nen i det her?

Fastholder man den påtænkte plan, vil det uvægerligt betyde en væsentlig forringelse af ejendoms- værdierne for alle sommerhuse, som ligger tæt på de berørte arealer. Vil Forsvarsministeriet købe alle vore sommerhuse, som ligger som nærmeste nabo til de berørte arealer.

Det ligner reelt en ”dødssynd”, at begynde at anlægge kampvognsspor og andre kørespor i Blåbjerg og Nyminde plantager, og dermed ødelægge disse naturskønne og bevaringsværdige områder.

Hvordan kan det i det hele taget accepteres at give Forsvaret får tilladelse til ødelægge denne unikke natur.

Konsekvenser ved gennemførelse af planen

På et af Forsvaret arrangeret Dialogmøde i Oksbøl, fik de på mødet fremmødte, en gennemgang af det planlagte projekt.

Det blev direkte sagt, at Forsvaret i mange, mange år, havde forvoldt skader i de områder, hvor der blev afholdt øvelser og manøvrer, hvor Forsvarets køretøjer var med.

Der var altid skader, der efterfølgende skulle udbedres og evt. erstatninger, der skulle betales.

Og, sådan ville det også fortsat være fremover, – hvilket Forsvaret anser for uundgåeligt.

Det skulle vi være klar over. Det blev fremlagt, så det kun kunne opfattes sådan, at det var ”en del af Forsvarets DNA”, at de efterlod benyttede arealer med skader, som selvfølgelig forværredes af dårligt vejrlig.

Vejret har så indtil nu, siden ”Brave Lion”, også været direkte årsag til, at de påførte skader endnu ikke er udbedret.

Forsvaret er nødvendigvis tvunget til at forholde sig til, at med Klimaændringerne, herunder de allerede nu stærkt øgede nedbørsmængder, – at så bliver hele det planlagte projekt stærkt præget af disse ændringer.

Blåbjerg og Nyminde Plantager, – og formentlig også øvrige arealer i projektet, er efterhånden mere og mere plaget af vand, således ses det i hvert fald i plantagerne, har der i længere perioder været en høj grundvandsstand.

Nogle af vore grundejerforeninger er nærmeste nabo til bl.a. Nyminde Plantage, hvor vi i disse grundejerforeninger er forpligtet til at aftage ”opstrøms” vand, som er stærkt stigende, i takt med nedbørsmængderne.

Vi aftager vand fra omkring 450 Hektar stort areal, og ved større ændringer på disse arealer, eksem-pelvis anlæg af kørespor, kan denne strøm af ”opstrøms” vand, dermed også ændres, i negativ retning.

På dialogmødet blev det også fremlagt, at Forsvaret ville anlægge Kampvognsspor, – som kun ville blive benyttet af kampvogne, – medens andre køretøjer skulle benytte eksempelvis andre veje, som skovveje eller stier.

Det optimale for Forsvaret ville være, hvis kampvognsspor og køreveje til andre køretøjer, gik pa-rallelt ved siden af hinanden. Var der veje, som gjorde det, ville Forsvaret fundere disse køreveje bedre, så de også ville være nemmere og hurtigere at reparere efter behov, efter endt brug.

Fandtes der ikke sådanne evt. parallelle veje, ville Forsvaret benytte de veje og stier, som var i om-rådet, – og med deraf øget risiko for skader.

Fælles for alle veje var, at vejrliget var bestemmende for, hvornår det kunne lade sig gøre, at udbed-re eventuelle skader, – og dermed kan vi forvente, at nogle områder måske aldrig bliver udbedret igen.

Konklusion

Skal Forsvaret i det hele taget have en tilladelse til det planlagte projekt med udvidelse af øvelses-området mellem Henne og Nymindegab, – og skal dette projekt have ”nogen gang på jorden”, vil det kræve, at Forsvaret i samarbejde med Naturstyrelsen, og Varde Kommune, – og måske også isamarbejde med de i disse områder berørte grundejerforeninger, – foretager nogle helt konkrete tiltag.

Der må stilles krav om, at alle veje i de berørte områder, såvel asfalterede som grusveje skal forstærkes, så de kan tåle kørsel af de tunge køretøjer, såvel kampvogne, som større og tungere militærkøretøjer.

De større indfaldsveje, såsom Blåbjergvej, Houstrup Strandvej og Gammelgabvej skal forstærkes med yderligere asfalt, og eksempelvis Skelvejen i fuld længde, fra Houstrupvej og til Houstrup Strand, skal forstærkes, så også den kan tåle kørsel med disse tunge køretøjer.

Vigtige afvandingsgrøfter langs flere af disse veje – eksempelvis langs Gammelgabvej – skal forstærkes i betydelig grad eller muligvis helt omlægges for alene at kunne holde til vibrationerne fra tunge militære køretøjer.

Alle nye anlagte kamvognsspor skal funderes, så de ikke køres op, i perioder med megen nedbør, – og således, at de fortsat kan køres på, også i forbindelse med udbedring af skader. Det skal være sådan, at alle kørespor og køreveje, året rundt også kan udbedres efter hver øvelse, så kørespor og køreveje, også kan bruges året rundt.

Der skal graves grøfter til afvanding, langs med disse kørespor, så overfladevand konstant og løben-de fjernes fra området.

Alle veje der skal kunne benyttes af militærets øvrige køretøjer, skal ligeledes funderes, så de lige-ledes kan køres på og benyttes af disse militære køretøjer, uanset vejr og nedbørsmængder, og også disse veje, skal udføres, så det er muligt umiddelbart efter øvelser at udbedre skader på vejene.

Ligeledes her skal der graves grøfter langs med disse veje, så nedbør konstant fjernes fra områder-ne.

Grøfter skal sikres konstant afvanding, så vandet bliver ledt bort fra området.

Det skal vurderes, om der i forbindelse med disse grøfter og afvandingen, skal etableres regnvands-bassiner, hvor vandet kan tilbageholdes, til der er plads til at vandmængderne, kan ledes videre ind i de nuværende afvandingssystemer.

Såfremt hele projektet udføres, og dermed giver øgede vandmængder, som skal ledes til de eksister-ende afvandingssystemer i grundejerforeningernes områder, så skal grundejerforeningerne tages med på råd, om acceptable løsninger, som er holdbare fremover.

Det kan bemærkes, at grundejerforeningernes afvandingssystemer er allerede nu hårdt belastede, og, at vi ikke kan aftage mere opstrøms vand, hvilket vil medføre, at vor grunde vil blive oversvøm-met, og sommerhusene vil dermed blive skadet, med risiko for store økonomiske tab for ejerne.

Såfremt Forsvaret ikke går ind i en dialog omkring disse ting, og får tilkørselsveje, kampvognsspor og andre køreveje ordentlig funderet, og samtidig ordentlig afvandet, vil der på grund af ødelæggelser og ufremkommelige veje, i store dele af året ikke være adgang for hverken kørende, cyklende eller gående civil trafik til f.eks. Houstrup Strand og Gammelgab Strand, fordi områdets rekreative værdi for kommunens borgere og besøgende/turister så vil være tilsvarende væsentlig forringet.

Som tidligere nævnt, er dette Høringssvar udfærdiget på vegne af og med opbakning nedennævnte 6 grundejerforeninger, og disse grundejerforeninger har et medlemstal på ca. 1.300 grundejere:

Guldvangen Grundejerforening

Hejbøl Grundejerforening

Grundejerforeningen Gammelgab

Grundejerforening Sommerhusbyen Houstrup

Gravensbjerg Grundejerforening

Frydenlund Grundejerforening

Kopi af høringssvar tilsendt til orientering til:

Borgmester Erik Buhl, Varde Kommune

Naturstyrelsen, Blåvandhuk, Oksbøl