Den 1. marts 2020
Formands- og Bestyrelsesberetning for Grundejerforeningen Frydenlund, for år 2019:
Bestyrelsen har i 2019 afholdt 5 bestyrelsesmøder, samt et fællesmøde med grundejerforeningerne, som ligger her omkring os, da vi som tidligere nævnt mener at have en del problemer, som er fælles for vore foreninger. Og for at stå lidt stærkere over for Varde Kommune, prøver vi at finde de ting, som er fælles for flere af os, – så vi har flere argumenter for at blive hørt af Kommunen.
Derudover har vi afholdt møder med Varde Kommune, og med Rådgivende Ingeniørfirma, Fa. Fuldendt, som vi har entreret som rådgiver til en løsning af de stigende vandmængder fra Nyminde Plantage, ledt uden om grundejerforeningens område.
Grundvandsstand og overfladevand:
Det meste af året har vi ikke haft problemer med de ellers stigende vandmængder fra Nyminde Plantage, men hen i efteråret og sidst på året, steg vandmængderne fra Skovgrøften kraftigt, og samtidig med meget vand i Skovgrøften, kom der rigtig meget vand løbende i skovbunden og ned på Ridestien, og sammenholdt med megen nedbør på eget område, medførte det, at Ridestien stod under vand, ud for vort område, men endnu mere ud for Guldvangens område.
Samtidig steg grundvandsstanden meget i vort område, og specielt i nogle områder stod der blankt vand på grundene. Generelt er der områder i vort foreningsområde, hvor grundvandet konstant står rimeligt højt året rundt, og med store nedbørsmængder, skal der ikke så meget til, førend grundvandet står helt op i jordoverfladen.
Vi skal nok helt tilbage til 2012-2013, hvor vi også havde så meget vand på vort område
Der var her i december 2019, vand omkring rigtig mange huse, langt flere end vi nok har set tidligere.
Omkring sivedræn, – hvis dette ikke fungerer, kan der blive tale om, at der skal laves en anden løsning, f.eks. en mile, for at få det grå spildevand nedsivet.
Eventuelt kan der drænes på selve grunden, for at bortlede overfladevandet. Dræning og bortledning af overfladevand, skal anmeldes / ansøges ved Varde Kommune.
Det er ikke tilladt at bortlede det grå spildevand ud i drænledninger.
Grøfter på Foreningens område:
Foranlediget af de stærkt øgede nedbørsmængder og dermed øget tilstrømning fra Skovgrøften, valgte bestyrelsen at få oprenset Ridestigrøften og Sydgrøften (grøften på sydsiden af Skelvejen), og disse 2 grøfter fik vi gravet ekstra godt op, hvilket vil sige dybere, hvilket har medført, at grøfterne nu aftager væsentlig større mængder vand.
Foranlediget af de stærkt øgede nedbørsmængder og dermed øget tilstrømning fra Skovgrøften, valgte bestyrelsen at få oprenset Ridestigrøften og Sydgrøften (grøften på sydsiden af Skelvejen blev oprenset, og disse 2 grøfter fik vi gravet ekstra godt op, hvilket vil sige, at de blev gravet dybere, hvor sand og nedfaldne blade m.m., blev gravet op. Dette har medført, at grøfterne nu aftager væsentlig større mængder vand.
Afløbet ind i Nordgrøften (den nordlige grøft langs med Skelvejen), har vi forsøgsvis blokeret lidt, for om muligt at få mindre mængder vand ind gennem vores område, og dermed mindre vand i hoved ledningen ned midt gennem vores foreningsområde.
Afløbet ind i Nordgrøften (den nordlige grøft langs med Skelvejen), har vi forsøgsvis blokeret lidt, for om muligt at få mindre mængder vand ind gennem for område, og dermed mindre vand i ho-ved ledningen ned midt gennem vores foreningsområde.
Samtidig er fællesgrøfterne mellem Guldvangen og Frydenlund, blev renset op, og drænslange i skel og langs med Sandtag, er blevet spulet.
Oprensning af grøfter med mere, var egentlig udsat til år 2020, – men blev pludselig højaktuelt og nødvendigt her i 2019.
Vandudvalg
Som nævnt på Generalforsamlingen sidste år, nedsatte bestyrelsen et ”vandudvalg”, og altså et
udvalg, som skal beskæftige sig med vand og vandproblemer, samt med mulige løsninger af disse problemer.
Udvalget har bestået af: Flemming Hansen, Erling Kolding-Jacobsen og Torben Bøgeskov, og efter Flemming Hansens udtræden af bestyrelsen, er Anne Grethe Juelsen trådt ind i Vandudvalget.
Vi har arbejdet på en egentlig ”Vandhandleplan”, som skal udfærdiges og bruges målrettet i tiden fremover, til at sikre vores område bedst muligt. Vandhandleplanen er nu udarbejdet, og skulle have været fremlagt for Varde Kommune, på det møde, som vi fik sat i stand til den 21. januar 2019.
Vandhandleplanen går ud på, at bestyrelsen arbejder målrettet på, at få de store vandmængder fra Naturstyrelsens arealer, ledt uden om grundejerforeningens område, så vi ikke får vandet ind gen-nem hovedledningen i vort grundvandssænkningssystem.
Mødet fandt som nævnt sted den 21. januar 2019, og fra Kommunen mødte Jan Pedersen, Henrik Bak Rasmussen, og Ellen Margrethe Hansen, og vi fik afklaret det med grøfterne, og Ridestigrøften ligger helt klart placeret på Naturstyrelsens areal, det samme er tilfældet med grøfterne på begge sider af, og langs med Skelvejen, regnet fra ”Den Røde Bom” ved Skoven, – og de ca. 70 meter i østlig retning og hen til Pugeldal.
På disse grøftestrækninger er det Naturstyrelsen, som skal vedligeholde og fjerne beplantninger, medens Frydenlund har oprensning af grøfterne.
Under mødet kom der følgende udtalelse fra Varde Kommune, v. Jan Pedersen, omkring fremtidigt samarbejde med Grundejerforeningen Frydenlund:
”Med hensyn til det fremtidige samarbejde med Varde Kommune omkring afvandingssystemerne i sommerhusområderne, oplyste Jan Pedersen, at på grund af se seneste besparelser i kommunen, er det ikke muligt at yde den samme service længere. Det vil sige, at ønsker om opsætning af nye data loggere (evt. udskiftning af gamle), fremover skal ske for grundejerforenings egen regning. Natur-centret har heller ikke mulighed for at yde mere omfattende rådgivning til eventuelle projekter og forundersøgelser.
Har I et konkret spørgsmål er i fortsat velkomne til at rette henvendelse til os, det gælder både til Naturcentret og til Vej og Park”
Vej og Park spuler fortsat afvandingsledningerne efter behov, og prioriterer gerne spulingen i sam-arbejde med grundejerforeningen, da det er jer, som har det bedste lokalkendskab til højt grundvand på de enkelte grunde m.v.
TV-inspektion er kun muligt i helt konkrete tilfælde, og hvor der er mistanke om sammenfald af en rørledning”.
Vandhandleplan:
Bestyrelsen har besluttet at indhente professionel hjælp til nødvendige undersøgelser for at gen-nemføre vores Vandhandleplan.
Vi tog derfor kontakt til entreprenørfirmaet Fa. Fuldendt, som vi havde et møde med i Varde, den 19. august 2019, hvor vi fremlagde bestyrelsens forslag til en Vandhandleplan.
Den 2. september 2019, modtog vi et ”Tilbud på projektering af regulering af skovgrøften ved Frydenlund, Houstrup”.
Tilbuddet var delt op i 4 Faser,
Dette tilbud accepterede bestyrelsen, og vi satte de første Faser i gang, så vi kunne få noget eksakt, såsom nogle tal at fremlægge her på årets generalforsamling.
Selve tilbuddet vil i enkeltheder blive fremlagt for vores medlemmer på generalforsamlingen, hvor projektet vil blive fremlagt som et forslag til behandling.
De 4 faser er:
Fase 1, Indledende arbejder, kr. 7.200,
Fase 2, Myndigheds-lodsejer afklaring og overslagspris, kr. 8.000,
Fase 3 del 1, Detailprojektering, kr. 9.100,
Fase 3, del 2, Myndighedsbehandling og dialog med myndigheder, kr. 7.200, og
Fase 4, Udførselsfasen, bestående af 3 trin, kr. 18.400.
I alt, kr. 49.900 excl. Moms, kr. 62.375 incl. Moms.
Dette tilbud accepterede bestyrelsen, og vi satte Fase 1 og Fase 2 i gang, så vi kunne få et beslut-nings grundlag, og noget eksakt at fremlægge her på årets generalforsamling.
Den 31.10.2019, modtog vi så et forslag fra Fa. Fuldendt, – til ”Regulering af vandløb ved Fryden-lund”, med en overslagspris for at udføre selve projektet, – og der blev herefter aftalt et møde med Fuldendt, Varde Kommune og Naturstyrelsen.
Mødet kunne tidsmæssigt først afholdes i Januar 2020. Der vil senere fremkomme nærmere infor- mation herom.
Punktet omkring Vandhandleplanen, fremsætter bestyrelsen som et forslag til behandling og drøftelse på generalforsamlingen. Dette forslag skal til drøftelse for at få økonomien på plads til dette projekt, og vil derfor blive behandlet nærmere i det fremsatte forslag.
Byggesager:
Der har ikke været forelagt byggesager til behandling i vores område, men der har været en hel del ansøgninger om tilladelse om nedgravning af fiberkabler i forbindelse med internet tilkoblinger.
I anden forbindelse har bestyrelsen konstateret, at byggesags behandlerne i Varde Kommune, er skiftet ud, og den behandler som undertegnede snakkede med, udviste et meget stort ukendskab til de regler vores grunde i Frydenlund, er underlagt, – her tænkes på bl.a. deklarationerne.
Deklarationen, som er tinglyst på alle grund i vort område, overtrumfer bygningsreglementerne, herunder også ”Småhusreglementet”.
Ved alle påtænkte byggerier på grunde i Frydenlunds område, skal der søges tilladelse til opførelse af bygninger, uanset størrelse og brug.
Vendepladser:
Som nævnt på tidligere generalforsamlinger, arbejdede vi fortsat i vendepladser. Der er enkelte vendepladser i vores område, som trængte (trænger) til at blive ryddet for beplantning med mere, så de er brugbare som vendepladser.
Det arbejder vi fortsat med, efter en ”prioriteret” tidsplan, og en løsning på en af disse vendeplads-er i år løst med nogle kubikmeter stabilgrus.
Dialogmøde med Varde Kommune:
Også i år, var Klimatilpasningsplanen et ”varmt emne”.
Varde Kommune mener, at de lever op til Klimahandlingsplanen, og henviser meget til den såkald-te Drejebog, som kommunen har fået udarbejdet ved hjælp af et eksternt firma.
Fællesudvalget, som sommerhusgrundejerforeningerne i Varde Kommune, har udpeget, havde et stort indlæg på Dialogmødet, hvor det fremgik, at en stor del af deres tid i året der er gået, var gået med i det hele taget af komme i dialog med kommunen.
Beredsskabsplan, – Varde Kommune har ingen beredskabsplan, hvis der eksempelvis udbryder en større brand i plantage, hedeareal, – eller sommerhuse. Denne plan udarbejdes først sættes først i kraft, ud fra situationen man står i, når det brænder.
Det er Sydjysk Beredskab (sammenslutning af kommuner med fælles slukningsvæsen), som løser disse opgaver.
Ved Skov- og Naturbrand, se Beredskabsstyrelsens hjemmeside.
Vedr. grenaffald på de enkelte grunde – Beredskabet vil ikke blande sig i grenaffald på grundene, det må de enkelte foreninger i fællesskab med de enkelte grundejere selv løse.
Vore medlemmer skal være opmærksomme på, at Varde Kommune forsøgsvis åbner den tidligere genbrugsplads på Houstrupvej.
Pladsen er ellers lukket, men Kommunen vil åbne den i visse perioder, hvor der så kan henlægges grenaffald.
Der er efterhånden en hel del ”skæve” træer i foreningens område, nogle på de enkelte grunde, men også nogle, som står på vejareal, og som dermed er foreningens ansvar. Bestyrelsen opfordrer hermed til, at grundejere, som har skæve træer ved deres grunde, træer, som står vejarealet, at disse grundejere melder tilbage til bestyrelsen med, om de selv vil fælde disse træer.
I modsat fald vil bestyrelsen vurdere, om træerne skal fældes, og så sætte dette i gang.
Lokalplaner og deklarationer – i Blåvand arbejdes der på, at få vedtaget nye lokalplaner og eller deklarationer. I øjeblikket er der rigtig mange områder, som alle har forskellige gældende bestemmelser, som man ønsker ensrettet, så det bliver nemmere for alle at finde ud, hvad der gælder for de enkelte grundejere.
I Blåvand er der p.t. 15 sommerhuse, som er fra 230 til 375 kvm. store.
I Hejbøl er bl.a. givet tilladelse til sommerhus, der rummer 30 senge, og der kan dermed være 30 overnattende gæster.
Renovation, – der er pr. 1/9-2019, kommet en anden renovatør til, i bl.a. vort område. Det er Marius Petersen, som har entreprisen, og den gælder 4 år, med option på yderligere 3 år.
Der er krav om små renovationsbiler, så de ikke skader vores veje.
Kloakering, – der planlægges kloakering i Blåvand, Henne og Vejers i år 2020. Det forventes at ville koste kr. 175 – 200 mill..
I vores områder er der overhovedet ikke planer om noget som helst om kloakering.
Vejene:
Vores veje er blevet slæbt og tilført stabilgrus, selvom det har været svært rent vejrmæssigt at få arbejdet udført.
I forbindelse med punktet veje, kan det nævnes, at et nyt problem er opstået, og vil nok fremadret-tet komme til at fylde rigtig meget, ikke kun for Frydenlund, men for alle grundejerforeninger her i området.
I efteråret 2019, afholdt Forsvaret og Militæret en øvelse, en efterårsmanøvre, kaldet ”Brave Lion”, og den bestod af 4.000 soldater, med 1.500 militære køretøjer, bestående af kampvogne og andre større og mindre køretøjer på hjul.
Resultatet af denne efterårsmanøvre eller øvelse, resulterede i, at Skelvejen på strækningen fra Houstrupvej og op til Pugeldal, blev flere steder kørt i stykker, og enkelte steder havde køretøjer været nede i Nordgrøften, hvor grøftekant var kørt i stykker og skredet ned i bunden af grøften.
Det sidste stykke af Skelvejen, fra Pugeldal og op mod den Røde Bom, samt Skelvejen videre ud gennem plantagen, var fuldstændig kørt i smadder, med hjulspor så dybe og brede, at en voksen mand næsten kunne forsvinde i dem, og efter regnvejr, er disse dybe spor og huller, helt fyldt op med vand.
Sådan så alle veje, skovveje og stier ud, – og sådan ser de fortsat ud, nu snart 6 måneder efter at den militære øvelse er afholdt.
Det er det samme overalt i Nyminde Plantage og Blåbjerg Plantage, – og i andre områder ud mod de kystvendte grundejerforeninger.
Flere steder er selv asfalterede veje ødelagt.
Forsvaret har på et nyligt afholdt Dialogmøde, – hvor alle interesserede var indbudt, – oplyst, at sådan er det med Forsvaret og Militæret, at de laver skader, nogle steder store skader, – ”det er en del af det, at have et forsvar og et militær”.
De vil meget gerne udbedre de skader de har lavet, – alle steder, og har også, ifølge dem selv, ud-bedret skaderne nogle steder, men på grund af den megen nedbør i efterår, vinter og forår, -har det endnu ikke været muligt at udbedre dem alle.
Problemet er så desværre også det, at Forsvaret for nylig i en ny aftale, har fået tilladelse til at udvide deres øvelsesområde på 6000 hektar, med yderligere 8.000 hektar, så de fremover har 14.000 hektar øvelsesområde, – og det indbefatter således også Nyminde og Blåbjerg Plantager, hvor de får tilladelse til at komme 28 gange årligt, og afholde øvelse.
Allerede her i år 2020, kommer de igen på forårsøvelse i april/maj måned, og igen i september måned, hvor der igen kommer et ukendt antal soldater og køretøjer.
Vejene er endnu ikke udbedret, og med de øgede aktiviteter, kan vi så åbenbart se frem til, at vore veje og adgang til naturen, fremover måske altid være umulige at færdes på.
Gående, cyklister, – og selv ambulancer med mere, kan ikke færdes på disse veje, – så det er meget, meget uacceptabelt, og meget til debat i alle grundejerforeninger i de berørte områder.
Hele sagen, er i øjeblikket sendt til høring, hvor vi selvfølgelig har indsendt Høringssvar, med vore bemærkninger omkring tingene.
Jeg vil afslutte beretningen med at sige Tak til min bestyrelse for et godt og frugtbart samarbejde gennem året der er gået.
Vi vil også godt sige Tak til René Rasmussen. René er jo fortsat vores webmaster, og sikrer at vore referater med mere, kommer på foreningens hjemmeside.
Også en stor Tak til Anne Grethe og Henning Juelsen, for at holde øje med grøfter og vandstand i foreningens område.
Tidligere næstformand i bestyrelsen, Flemming Hansen, har solgt sit sommerhus, og med baggrund i det, er Flemming trådt ud af bestyrelsen i slutningen af året.
Så også Flemming Hansen, skal have en stor Tak, for et godt arbejde og indsats i bestyrelsen, – og for senest også som medlem af Vandudvalget, at have været med til at udarbejde vores Vandhandlingsplan.
I forbindelse med ny konstituering af bestyrelsen, overtog Torben Bøgeskov næstformandsposten, og blev samtidig sekretær for bestyrelsen.
Samtidig blev 1. suppleanten, Henry Schultz, indkaldt som bestyrelsesmedlem.
Bestyrelsen har gennem det forløbne år arbejdet på at få hele bestyrelsen på G-mail, for derved at få en nemmere mail kommunikation bestyrelsen imellem, men også over for vores samarbejdspartnere.
En stor Tak til Kim Täkker, for at være guide og tovholder omkring G-mail oprettelsen.
Afslutningsvis, en stor Tak også vore til medlemmer, for at holde øje med grøfter og vandstand i foreningens område.
Til information, Strandrensningen er aflyst i 2020, med baggrund i Corona krisen.
Og hermed vil vi overlade beretningen til generalforsamlingen.
På vegne af bestyrelsen
Erling Kolding-Jacobsen
Bestyrelsesformand