Bestyrelsen har i 2022 afholdt 4 fysiske bestyrelsesmøder. En del af den løbende varetagelse af grundejerforeningens interesser og opgaver er desuden foregået via mail og telefon.
Foreningen afholdt sin årlige generalforsamling lørdag den 14. maj 2022 på Lindvig Ferie- og Kursuscenter nær Nymindegab. 22 af udstykningens huse var repræsenteret, ofte med 2 personer.
På bestyrelsesmødet i forlængelse af generalforsamlingen konstituerede den nyvalgte bestyrelse sig med Torben Bøgeskov som formand, Jørgen C. Hansen som næstformand og sekretær og Anna Grethe Juelsen som kasserer. Øvrige bestyrelsesmedlemmer er Marianne Täkker og Henry Schultz.
På generalforsamlingen blev bestyrelsen anmodet om, at referater af de eksterne møder, som bestyrelsen deltager i, skal kunne læses på foreningens hjemmeside: Bestyrelsen har siden besluttet, at det alene er referater af møder med offentlige myndigheder og som er offentligt tilgængelige, der vil blive publiceret på hjemmesiden.
Der blev ligeledes stillet spørgsmål vedrørende foreningens ”vandfond”: Bestyrelsen finder, at de løbende henlæggelser er tilstrækkelige, og at den nuværende handleplan vil blive revideret og optimeret i 2023. Bestyrelsen finder desuden, at det fremgår tydeligt af det årlige regnskab, hvilke udgifter, der betales af ”vandfonden”.
Der blev desuden stillet spørgsmål vedrørende indhentning af tilbud: Bestyrelsens holdning er, at det er bestyrelsen, der afgør, om der afhængigt at opgavernes størrelse og kompleksitet skal indhentes tilbud eller ej på opgaver, der skal udføres. I forhold til tidligere udførte opgaver er det ikke altid det billigste tilbud, der er accepteret. Fx har specifikationsgraden i tilbuddet været afgørende.
Endelig blev der stillet spørgsmål vedrørende bestyrelsens rolle i forhold til dispensationer og tilladelser i byggesager: Afgørelser i sådanne sager er udelukkende kommunens afgørelse. Ønsker en husejer tilladelse eller dispensation til et projekt, skal der sendes ansøgning til kommunen. Typisk vil bestyrelsen ikke automatisk blive orienteret eller hørt af kommunen med mindre, der er tale om dispensation fra planlægningsforhold. Naturligvis gælder almindelige regler om nabohøring, hvis det ansøgte vedrører almindelige såkaldte naboretlige forhold.
På generalforsamlingen tilbage i 2020 blev der vedtaget et forslag om at undersøge, om det er muligt at udstykke og sælge det lille fællesareal, der ligger øst for det store fællesareal (sportspladsen), så provenuet ved salg kan anvendes til medfinansiering af vedligeholdelse eller udskiftning af (dele af) vores grundvandssænkningssystem: Fakta er, at hele fællesarealet er overdraget til grundejerforeningen som ét areal med ét matrikelnummer, 21n, Lønne Præstegård. Skødet er tinglyst 6. januar 1978. Bestyrelsen har forespurgt Varde Kommune, om det er muligt at udstykke det lille fællesareal. Kommunen har 11. oktober 2022 skriftligt svaret, at det ikke er muligt, fordi arealet i henhold til deklarationen fra 10. september 1971 er udlagt som fællesareal. Arealet er desuden omfattet af Skovbyggelinjen, hvorfor der jævnfør §17 i Naturbeskyttelsesloven ikke må placeres bebyggelse.
Den oprindelige udstykningsplan, som er vedhæftet Frydenlunds vedtægter og deklaration, viser en lang række stiforløb, der ofte forløber inde på private arealer. I et tillæg til deklarationen for Frydenlund fra februar 1981 erklærer Blåbjerg Kommune sig indforstået med, at disse oprindeligt udlagte stier ændres til kun at omfatte de 5 korte forbindelsesstier, der også findes i området i dag, nemlig 2 der forbinder vendepladserne for enderne af Sandtag og Pugeldal og 3 der forbinder det store fællesareal (sportspladsen) med nærliggende vendepladser.
Bestyrelsen har været repræsenteret i det årlige fællesmøde med de øvrige sommerhusgrundejerforeninger i Varde Kommune, Varde Kommunes årlige dialogmøde med sommerhusgrundejerforeningerne i kommunen, 2 møder i Varde Kommunes dialogforum for håndtering af klimavand samt det årlige møde for de 6 sommerhusgrundejerforeninger, der er naboer til Blåbjerg-Nyminde Plantager.
Torben Bøgeskov blev på det årlige fællesmøde valgt ind i Fællesudvalget, der har 5 medlemmer. Fællesudvalget arbejder for at fremme de interesser, alle Varde Kommunes sommerhus-grundejerforeninger har i forhold til fx Varde Kommune, Naturstyrelsen, Forsvaret samt turisterhvervet og tilhørende interesseorganisationer. Fællesudvalget har i løbet af året holdt 6 interne møder, 2 møder med Sammenslutningen af Sommerhusgrundejerforeninger på Holmsland Klit samt 1 møde med Varde Kommunes udvalg for Plan og Teknik. Fællesudvalget har primært været optaget af at arbejde hen mod stiftelse af en mere formel sammenslutning af alle sommerhus-grundejerforeninger i Varde Kommune samt give kvalificeret modspil til kommune og turisterhverv i udviklingen af den lokale turismestrategi og forvaltningen af gældende deklarationer og lokalplaner. Fællesudvalget er bekymret for kommunens og turisterhvervets ønske om flere turister blandt andet gennem udvidelse af antallet af senge og sæson, fx flere og større udlejningshuse samt camping- og hotelhytter. Fællesudvalget repræsenterer 25 grundejerforeninger med tilsammen 8500 medlemmer. Halvdelen udlejer ikke deres huse. Fællesudvalget er på især deres vegne bekymret for en overturisme, der mangler fokus på natur, bæredygtighed og de enkelte områders DNA.
Varde Kommune oplyste på sit dialogmøde med alle sommerhusgrundejerforeningerne den 11. oktober, at man har svært ved at rekruttere kvalificerede medarbejdere, hvorfor sagsbehandlingstiden på byggesager ligger på 8-10 uger. Der er afsat 1 årsværk udelukkende til behandling af ulovlige byggesager i sommerhusområderne. Alle grundejere vil få brev om de nye affaldsordninger, der omfatter 10 sorteringsmuligheder, og som forventes iværksat i 2024. Fællesudvalget havde forud for mødet fået afslag fra kommunen på at invitere en ekstern indlægsholder, der kunne komme med et diskussionsoplæg om tendenserne indenfor kystturismen med henblik på at få en konstruktiv dialog med kommunen om udvikling af den lokale turismestrategi.
Formålet med Varde Kommunes dialogforum for håndtering af klimavand er dels at fungere som et forum, hvor kommunen og grundejerforeningerne kan dele viden om håndtering af klimavand, dels at udarbejde et mulighedskatalog for vandhåndtering i to pilotområder, Blåvand og Vejers. Disse kataloger skal kunne bruges som inspiration i andre områder. Desuden overvåger man, om der udledes spildevand til lokale vandmiljøer, ligesom man overvåger grundvand og overfladevand med i alt 50 loggere indtil videre i Ho, Blåvand og Vejers.
Bestyrelsen skal opfordre medlemmerne til at huske at indhente nødvendige tilladelser til diverse bygge- og anlægsprojekter i Frydenlund. Fx kræver det en tilladelse fra Varde Kommune, hvis man vil etablere en mile til det grå spildevand, ændre tagbelægning eller flytte indkørslen til sit hus. Aktuelt er der i Frydenlund både igangværende projekter og gennemførte projekter, hvor der ikke er indhentet nødvendige tilladelser. Det drejer sig både om byggesager og tilslutning af dræn til grundvandssænkningssystemet. Sidstnævnte kræver desuden en medbenyttelsestilladelse fra grundejerforeningen. Det er under ingen omstændigheder tilladt at udlede drænvand eller gråt spildevand til områdets grøfter og grundvandsænkningssystem uden kommunens tilladelse. Man skal være opmærksom på, at man på en del af grundene i Frydenlund som udgangspunkt kun må bygge indenfor bestemte byggefelter. Det gælder også for fx carporte, udhuse, annekser og shelters. Det er heller ikke tilladt at hegne grundene. De deklarationer, der gælder for Frydenlund, kan ses på foreningens hjemmeside.
Lørdag den 13. august havde vi en naturbrand ved Houstrup Strandvej i Blåbjerg Plantage. I løbet af et par timer brændte 7,5ha hede og krat blot få km sydvest for Frydenlund. Strandgæster i et par hundrede biler kunne i nogle timer ikke komme væk fra p-pladsen ved Houstrup Strand. Røg og gløder drev østpå og ind over Houstrup-området. En reminder om, at der skal passes på med brug af åben ild i tørre perioder, og at det ikke er en god idé at lade glasskår og flasker ligge og flyde eller arrangere kvas- og grenhegn. Måske også en anledning til at overveje alternative flugtveje væk fra sit hus!
Forsvaret gennemførte i september en reduceret udgave af den årlige Brave Lion-øvelse. Der var væsentligt færre soldater, fx kun 200 udenlandske. Der var som lovet ikke lejrslagning i fyrreskoven vest for Frydenlund som i 2019, og der sås ikke væsentlige skader på veje og terræn.
Forsvaret oplyste i efteråret på et Åbent Hus-arrangement hos 1. Brigade i Oksbøl Skydeterræn, at man forventer, at der stadig vil gå et par år, før de påtænkte militære kørespor vil være anlagt i Blåbjerg- og Nyminde Plantager. Forinden skal der ske en myndighedsbehandling med sædvanlig høringsfase, hvor der kan gøres indsigelser m.v. til planerne.
I 2022 tid har vi ikke oplevet problemer med vand på grundene i Frydenlund. Det skyldes dels en relativ lav nedbørsmængde, men også, at vi i marts 2021 fik omlagt forløbet af Skovgrøften, der leder vand fra Nyminde Plantage mod Frydenlund. Vandet ledes ikke længere igennem Frydenlunds grundvandssænkningssystem og videre til Hejbøl Bæk, men føres via Ridestigrøften til den sydlige grøft langs Skelvejen og mod øst til Houstrupvej og Hejbøl Bæk. Således er det nu kun nedbør, der lander i Frydenlund, og vand, der diffust siver gennem den sandede jord til Frydenlund fra Nyminde Plantage, der afgør, hvor højt vandet står i vores målerbrønde og på vores grunde.
Der har i 2022 ikke været anvendt midler fra Henlæggelseskontoen, den såkaldte ”vandfond”. Bestyrelsen vil i 2023 arbejde videre med opdatering af vandhandleplan og budgettering af udgifter til fremtidig vedligeholdelse og fornyelse.
Bestyrelsen har i 2022 fortsat samarbejdet med Jens Stammose vedrørende veje, beskæring af træer langs veje og slåning af rabatter.
Stammose har desuden sørget for, at en stor stub med rodkage fra et fyrretræ, der var væltet ud over stien nord om Pugeldal 46, er blevet fjernet og grøftens brink retableret.
Bestyrelsen har konstateret, at vendepladserne ved Sandtag 49/51 og Pugeldal 44/46 over tid har ”flyttet sig” fra deres oprindelige placering, så de delvist lå på private grundarealer. Disse pladser har Stammose i efteråret retableret, så de igen udelukkende ligger på fællesarealer.
Bestyrelsen vil gerne henstille til, at grundejerne drager omsorg for, at fjerne skæve eller farlige træer på ens grund, hvis de kan falde ud over skel eller ud over veje og stier. Bestyrelsen har naturligvis fokus på, at skæve træer på fællesarealer, herunder vores arealer langs vejene, vil blive fjernet løbende.
Bestyrelsen har desuden besluttet at ændre vedligeholdelsen af det store fællesareal. Fremover skal dele af området udvikle sig mere vildt, med længere græs og vilde blomster til gavn for smådyr, insekter og fugle. Der skal opsættes borde og bænke til ophold, og der skal selvfølgelig stadig være et areal med klippet græs til leg og boldspil.