Formands- og Bestyrelsesberetning for året 2013

Bestyrelsen har siden sidste års Generalforsamling afholdt 6 bestyrelsesmøder, – og der har derudover været afholdt 4 – 5 møder omkring vandproblemerne i vort område. Møderne har været afholdt med Varde Kommune, entreprenører, samt Grundejerforeningen Guldvangen. Naturstyrelsen har gennem året mest gjort sig bemærket ved ikke at komme til møderne.

Bestyrelsen har dermed i året der gik, igen lagt mange timer, og meget arbejde i hele problemstillingen omkring den megen overfladevand og høje grundvandstand på en del af vore grunde.

Der har også været afholdt et par møder med Varde Kommune, omkring udarbejdelsen af en såkaldt Klimahandlingsplan, som jeg vil komme nærmere ind på her i beretningen.

Jeg vil nu oplæse og fremlægge beretningen, som giver en koncentreret beretning om de ting Bestyrelsen har arbejdet med i det forgangne år.

Bestyrelsen:

Umiddelbart efter Generalforsamlingen i år 2013, fratrådte Per Trane-Møller sin post i be-styrelsen. Per havde sat sit sommerhus til salg, og kunne derfor ikke på længere sigt sidde i vores bestyrelse.

Carsten Mølleskov Pedersen, suppleant, er efterfølgende kommet ind i bestyrelsen.

Vi vil gerne her sige Per Trane-Møller en stor Tak, for hans tid i bestyrelsen. Per var en god bestyrelseskollega, og har ydet en stor indsats gennem sin tid i bestyrelsen.

Grundvandstand og overfladevand:

Overordnet set, har der rent vandstandsmæssigt været et ”roligt” år, idet der generelt ikke har været så højt et vandspejl, – eller grundvandsstand i vort område.

Det hænger givetvis en del sammen med, at vi heller ikke har haft de samme store mængder nedbør, som i året før, men samtidig ser det også ud til, at vor hovedledning ned gennem foreningens område, kan aftage væsentlig større mængder vand, efter gennemspulingen i starten af år 2013, – hvor større mængder okker også blev spulet ud.

Der har blot været et par enkelte grunde, hvor vandet periodevis har stået lidt vel højt på grundene, – og det ser ud til, at det virker rigtig godt med dræning, når man ser på de grunde, hvor grundejerne har fået lavet ny dræning.

Bestyrelsen kan derfor kun anbefale, at de grundejere, som fortsat har problemer med høj vandstand på deres grunde, – at de får lavet en ny dræning på deres grunde.

Slår man sig sammen, 3 – 4 grundejere, og deles om en gennemløbsbrønd, kan udgiften holdes væsentlig nede. Så er det ”kun” selve dræningen den enkelte grundejer står for på egen grund.

Selve dræningen må den enkelte grundejer i øvrigt godt selv udføre på egen grund, frem til den fælles gennemløbsbrønd. Gennemløbsbrønden skal sættes ned og kobles til det eksisterende drænsystem, af en autoriseret kloakmester.

Vi har dog fortsat gennem 2013 arbejdet med Varde Kommune og Naturstyrelsen, for at få to grøfter renset op. Det drejer sig om grøften op mod plantagen, vest for grundene på Pugeldal, og grøften syd for Skelvejen og op mod Skoven syd for vort område.

Disse grøfter har givetvis ikke været renset op i mange, mange år, – måske har de reelt ikke været renset op, siden grøfterne er etableret i år 1974, i forbindelse med udstykningen af vore grunde.

Det her omtalte møde var meget svært at få fastlagt, fordi Naturstyrelsen ikke har været til at komme i kontakt med.

De svarede ikke på telefonen, og vendte heller ikke tilbage med svar via post eller E-mails.

Chef og Teamleder for Team Miljø, Varde Kommune, Poul Sig Vadsholt, besluttede sig ef-terfølgende for, at han ville kontakte Naturstyrelsen, Oksbøl Afdeling, ved Skovridder Ulrik Lorentzen, og et mødedato blev herefter langt om længe fastsat.

Til mødet kom Driftsleder Henrik Bak Rasmussen, Team Miljø, og Poul Sig Vadsholt, Team Miljø, – medens Naturstyrelsen endnu en gang brillerede ved, at blive væk fra mødet. Skov-ridder Ulrik Lorentzen, meddelte mig telefonisk dagen før mødet, at de nok skulle sende en medarbejder, men, at de ikke umiddelbart mente, at vi havde noget at snakke om. Natur-styrelsen havde jo allerede deltaget i flere møder, og mente ikke, at der var noget, som de burde deltage i.

Fra Grundejerforeningens bestyrelse deltog vi 3 mand.

Oprensningen af grøfterne blev diskuteret en del, og det lykkedes os at få Poul Sig Vadsholt overbevist om, at der var fornuft i, at få de 2 grøfter renset op, dels for at grøfterne kunne rumme mest muligt, men også for at lette gennemstrømningen af vand. Grøften syd for og langs med Skelvejen, op mod Skoven, har som tidligere nævnt afløb halvvejs nede af Skelvej-en, ned mod Houstrupvej, her løber vandet igennem et rør og under Skelvejen, – og derefter ind i vort grundvandssænkningssystem. Rørdiameteren bliver i dette system større, idet dia-meteren stiger fra 25 cm og op til 30 cm i diameter. En evt. vandmængde, tilført fra denne grøft, vil derfor godt kunne aftages af vort rørsystem, – og kunne dermed være med til at afla-ste hovedstrengen, specielt i spidsbelastningsperioder, hvor vi mange gange sidste efterår og vinter konstaterede, at hovedstrengen ikke kunne følge med til at aftage vandmængderne, så brønden løb over, ude på Ridestien, og efterfølgende ind på grundene på Pugeldal op mod Skoven til vest.

På det omhandlede møde blev det aftalt med Poul Sig Vadsholt, at grøfterne skulle renses op.

Grøften syd for Skelvejen og op mod Skoven, er rent udgiftsmæssigt 50 % Varde Kommune, og 50 % Naturstyrelsen, medens det skulle afklares, om grøften langs med Ridestien og belig-gende mellem Ridestien og grundene på Pugeldal op mod Skoven mod Vest.

Såfremt grøften var Grundejerforeningen Frydenlunds, skulle vi betale for oprensningen, men var den udelukkende på Naturstyrelsens område, var det Naturstyrelsen, som skulle be-tale, – alternativt kunne det være 50 % til os, og 50 % til Naturstyrelsen.

Rørtilslutning fra brønden på Ridestien og over i den sidstnævnte grøft, skulle betales af Grundejerforeningen Frydenlund.

Bestyrelsen har så foranlediget, at der blev fundet skelpæle på grundene Pugedal 1 – 7, og det er de gule pæle, som er slået ned i jorden, – og bestyrelsen vil – indtil videre, – gerne anmode de berørte grundejere om, at lade disse gule pæle stå, til vi har fået hele problemstillingen på plads med Kommunen og Naturstyrelsen.

Med denne afsætning af skel, konstateredes det, at grøften helt og holdent ligger på Natursty-relsens område, da der er mellem 0,5 m og op til 1,0 meter fra den skrå kant på grøften, og ind til skelpælene.

Dette blev derefter meddelt til Poul Sig Vadsholt, som så efterfølgende ville tage et møde med Naturstyrelsen omkring hele sagen.

Efter at have afholdt møde med Naturstyrelsen, vendte Poul Sig Vadsholt tilbage om meddel-te, at vi gerne måtte tilkoble brønden på Ridestien, med et rør over i grøften, men, den mundtlige aftale om oprensning af grøfterne, var sat i bero indtil videre.

Naturstyrelsen og Kommunen ville først se, hvordan det virkede med at der via rør blev ført forbindelse fra brønden og over i grøften.

Det er endnu ikke lykkedes os at få en nærmere redegørelse fra hverken Poul Sig Vadsholt, eller fra Naturstyrelsen, om denne beslutning, men vi arbejder videre med sagen.

Bestyrelsen har tidligere fra entreprenør Jens Chr. Bjerg fået et overslag på, hvad det vil koste at udskifte de første ca. 68 m rørledning, målt fra brønden på Ridestien, og til næste brønd, som står i krydset på den gennemgående Pugeldal og en af sidevejene på Pugeldal.

Prisen herfor, og med en større rørdimension, er beregnet ud fra de forventede større nedbørsmængder, også på vore egne grunde med bortledning af evt. tagvand.

Der var ikke indregnet fældning af evt. træer på den omhandlede strækning på 68 m.

Prisen på dette tilbud / overslag, var kr. 78.000,00, – og bestyrelsen har indtil videre taget det til efterretning, og stillet det i bero, – idet en realisering må afvente en helhedsløsning og resul-taterne af de forestående drøftelser med Naturstyrelsen, samt en handlingsplan og Klimatil-pasningsplan fra Varde Kommune.

Vi kan – og vil ikke, bruge tusindsvis af kroner på løsninger, som måske viser sig helt om-sonst, hvis der kommer væsentlige nye og større ændringer på tale, sammenholdt med Klima-tilpasningsplanen.

Bestyrelsen har som tidligere nævnt også fået et tilbud på en dræning og dermed sænkning af overflade-vandet i området ved gennemgangsstien Pugeldal 44-46 og til Sandtag 51. Dette tilbud lød på kr. 62.430,00 hvilket vi mente var i overkanten rent prismæssigt, så i stedet har bestyrelsen valgt, ved brug af stabilgrus, at hæve selve stiarealet, så mindst muligt vil blive oversvømmet, såfremt der fortsat vil være høj vandstand i efterårs- og vinterhalvåret. Denne løsning var væsentlig billigere, og er således udført.

Sidste nyt omkring oprensning af grøfter er, at grøften i skel ind mod Guldvangen, på strækningen fra Pugeldal 42, 44 og 46, samt videre frem til Sandtag nr. 51, bliver renset op til en dybde af ca. 40 cm. Forsyningen, Varde Kommune, har accepteret, at grøften må renses op til den dybde. I samme grøft, længere nede, er der placeret vakuumledning og ledning med brugsvand, som dermed begrænser dybden på den nye oprensning.

Oprensningen sker i fællesskab med Guldvangen, med en 50 % betaling til hver, og er nu udført.

Varde Kommune:

Team Miljø, Varde Kommune, har afholdt et såkaldt ”vandmøde”, – hvor mødet var baseret udelukkende på vandproblemerne i stort set alle sommerhusområder, og på de manglende muligheder på at kunne løse disse problemer med den megen overfaldevand.

Kommunen nævnte løsningsmuligheder som eksempelvis kloakering af områderne, samt at åbne grøfter i nogle områder kunne være en mulighed.

Varde Kommune kunne oplyse, at ifølge nogle store Statslige databaser, opererer man med øgede nedbørsmængder de kommen år, højere temperaturer og stigende vandspejl på havet, med fra 0,1 m og op til 1,4 m stigninger, eksempelvis 0,5 m stigning frem mod år 2050.

Som nogen nævnte, at ved sådanne stigninger i havets vandspejl bliver en realitet, så har vi ikke længere sommerhusområder, men søer i stedet for.

Disse prognoser nødvendiggør, at der bliver udarbejdet en helhedsplan, som kan dække hele Kommunen, og Kommunen er således blevet pålagt at skulle udarbejde en Klimahandlings-plan, hvorefter politikerne bliver inddraget i løsningsmodeller.

Klimahandllingsplanen skal udarbejdes i år 2013, og være klar til at fremlægges i første halvår af 2014.

På møde her den 15. maj 2014, havde Klimahandlingsplanen endnu ikke være forelagt politi-kerne, men de kunne oplyse, at planen havde afsløret, at der var nogle ”røde pletter”, – som afslørede, at der var nogle ting, som der skulle tages hånd om.

Kommunen var i gang med at udarbejde nogle ”vandudvalgsmapper”, som man forsøgte at ”tilpasse eller skræddersy” til de enkelte sommerhusområder. Det gik primært på vedligehol-delse, og det var vigtigt at udpege problemer i de enkelte områder, specielt de steder, hvor private grøfter og vandløb mødtes med offentlige systemer, så man fik afklaret, hvem havde pligten på disse områder.

Alle områder skulle have sådanne mapper, som så hele tiden skulle følge skiftende bestyrelser og evt. ”Vandudvalg”.

Varde Kommune var i gang med at udarbejde nye Lokalplaner for nogle af sommerhusområ-derne, og begyndte med ”de store foreninger”, og havde indtil nu lavet ny Lokalplan for bl.a.

Henne Strand. Man forsøgte at tage alle nugældende Lokalplaner, Byggevedtægter, Deklara-tioner med mere, og lægge det hele sammen i en gældende Lokalplan.

Mobildækning:

Varde Kommune er på flere møder blevet stærkt kritiseret for den meget dårlige mobildæk-ning i sommerhusområderne, og kunne nu fortælle, at de 4 største teleselskaber herhjemme, havde slået sig sammen i en gruppe, og sammen var de nu ved at være færdige med at sætte nye sendemaster op, som skulle øge mobildækningen.

Nettet kom til at køre på 4 G, og Varde Kommunes Borgmester, kunne fortælle, at han ved et nylig afholdt møde i København, havde lagt yderligere pres på folketingspolitikerne, bl.a. om det her med mobildækningen, og, med at få lavet nogle bedre rammebetingelser for udlejere af sommerhuse, – bl.a. med henblik på, at der fortsat vil være sommerhuse nok til udlejning, så at vestkystkommunerne kan fastholde den forventede stigning af overnattende feriegæ-ster.

Energirigtige sommerhuse:

Ikke alle lejer deres sommerhus ud til turister, men, for at øge interessen for turisterne, anbefales det, at husene skal energirenoveres, så de bliver billigere for turisterne at bo i. I øjeblikket indsamlede man erfaringer på de muligheder der var for energi i sommerhusområderne og i det åbne land.

Varde Forsyning:

Grenaffald – Varde Forsyning havde prøvekørt nogle ordninger med bl.a. at sætte containere ud i nogle områder, hvor grundejerne så kunne fylde deres grenaffald i, hvorefter Varde For-syning afhentede og flisede det, eller man fik skriftlig tilladelse til selv at opmagasinere sit grenaffald på et areal, som Forsyningen godkendte for en 3 ugers periode, eller evt. længere, alt efter behovet.

Hvis grenaffaldet skulle ligge der længere tid en her nævnt, blev der krævet etablering af fast bund, samt afløb til en opsamlingsbrønd af evt. saft og andet fra det opmagasinerede.

Der måtte ikke være andet end grenaffald, intet husholdningsaffald, intet byggeaffald eller anden form for træ eller tømmer, og kunne man ikke hindre dette, skulle der bevogtning på den udpegede plads, eller det skulle kunne ”aflåses”, – eller lukkes af.

De er ret firkantede med det her.

Af samme grund, har vi her i grundejerforeningen ikke arrangeret den slags løsninger.

De her midlertidige ordninger, oprettet i samråd med Varde Forsyning, – er brugerbetalte, og skal betales af de, som bruger ordningen.

Affaldsområdet er lovbestemt, og det er sådan, at affaldsordningen skal økonomiske hvile i sig selv, – og derfor skal brugere af systemet betale det, det koster.

Lejer man en vognmand til at køre grenaffaldet væk, evt. på nogle faste dage nogle gange om året, så er det sådan, at når grenaffaldet kommer fra et sommerhusområde, så skal man ikke betale for at komme af med grenaffaldet på en genbrugsplads, – men, man skal selvfølgelig betale for vognmandens kørsel.

Man erkender, at der er et behov, og arbejder nu intenst på, at finde nogle mere brugbare og holdbare løsninger til det med grenaffald.

Forsyningen er i gang med at udskifte de gamle affaldsstativer med sække, til faste beholdere, og begyndt i bl.a. Houstrup området, som er delt op i Del 1 og Del 2, – uden at de dog på da-gen kunne fortælle hvordan det var delt op.

Naturstyrelsen:

Naturstyrelsen, ved Skovridder Ulrik Lorentzen, deltog i mødet den 15. maj 2014, og indledte med at fortælle, at de ingen penge havde, og derfor var de meget svære at få med i nogle pro-jekter, som kostede penge.

Men, de ville da selvfølgelig gerne deltage i møder, for at kunne snakke om de problem-stillinger vi havde, – blot vi kontaktede dem.

Han fik kritik flere steder fra, med baggrund i deres negative indgang til grundejerforening-nes store problemer med vandet fra Naturstyrelsens kæmpe store områder.

Vores sag med de foran nævnte grøfter, blev også forelagt på mødet, og dermed også for Ulrik Lorentzen, – og udover, at han blev godt gammeldags sur, kom han ikke med nogen løsninger.

Generelt:

Bestyrelsen arbejder med en mulig fældning af de store sitka grantræer langs vejen, Sandtag nr. 19 – 21 – 22 – 24 og 26, hvor alle implicerede grundejere vil blive kontaktet omkring dette, – og samtidig undersøger bestyrelsen det rent praktiske med fældning foretaget af nogle professionelle, betaling herfor, samt foreningens eventuelle salg af flis til dækning af udgifterne.

Granerne står – i hvert fald for det meste, – på vejarealet (rabatterne), og derfor planlægger bestyrelsen at stå for denne fældning.

Der har været afholdt et antal møder med Varde Kommune, Guldvangen, og advokat P. Winther Andersen, Varde, vedr. sagen hos Natur- og Miljøklagenævnet.

På baggrund af, at Varde Kommune ikke vil leve op til forpligtelserne med at holde vore åbne grøfter oprensede, i såvel Frydenlunds som i Guldvangens område, – har der været afholdt et antal møder med Varde Kommune, Guldvangen, og advokat P. Winther Andersen, Varde, vedr. sagen hos Natur- og Miljøklagenævnet.

Forpligtelsen er afgivet i 1974, i forbindelse med udstykningen og byggemodningen af vore grunde, og er efterfølgende, også i 1974, pålagt ved Landvæsenskommissionens Kendelse af maj 1974.

I fællesskab med Guldvangen Grundejerforening, har vi derfor tilsendt Varde Kommune et krav om betaling af vore udgifter til entreprenører, for selv at have betalt for af få delstræk-ninger af de åbne grøfter renset.

Vort krav blev afvist af Varde Kommune, og Kommunen indbragte efterfølgende hele sagen for Natur- og Miljøklagenævnet. Af hensyn til de juridisk aspekter i sagen, har vi – ligeledes – i fællesskab med Guldvangen, hyret ovennævnte advokat til at bistå os i sagen.

Vi har i starten af året afgivet nogle erklæringer og indlæg med vores meninger og syn på sagen, som er tilsendt Natur- og Miljøklagenævnet, og sagen afventer nu svar derfra.

I det forgangne år, har vi i bestyrelsen ikke haft nogen byggesager til behandling eller udtalelse.

Foreningen har i år fået oprettet en hjemmeside, som vi fremover vil benytte som meddelelsesorgan ud til vore medlemmer.

Der vil fremover kunne findes nyheder og meddelelser, som bestyrelsen skønner kan være til gavn og nytte for medlemmerne, og der vil også komme referater, – alternativt beslutningsreferater, – ud på hjemmesiden.

Vi kan nok ikke udsende indkaldelse til generalforsamlingen, da vi skal være helt sikker på, at alle modtager en sådan indkaldelse.

Men, – fremover vil eksempelvis Bestyrelses- og Formandsberetningen ikke blive udsendt som almindelig omdelt post, men vil blive lagt på hjemmsiden, efter generalforsamlingen.

Såfremt der er medlemmer, som ikke har egen EDB, og dermed ikke kan gå på nettet og finde der her nævnte ting, – disse medlemmer må så kontakte os, og anmode om fortsat at få tingene tilsendt som normal post.

Hjemmesiden er oprettet af Rene Rasmussen, og vi vil meget gerne her sige en stor Tak til Rene, for det store arbejde han har lagt heri, til fælles gavn for os alle.

Bestyrelsesmedlem Gert Nørgaard, genopstiller ikke længere til valg til bestyrelsen. Gert takker af, da han er ved at ejerskifte deres sommerhus til et familiemedlem, og Gert kan derfor ikke være i bestyrelsen mere.

vi bestyrelsen vil gerne her sige en stor Tak til Gert, for de år vi har haft sammen i bestyrelsen.

Gert har altid været en loyal og god bestyrelseskollega. Han har en stor almenviden om mange ting, og han har mange gange påtaget sig ekstra opgaver, og har aldrig stået tilbage for at hjælpe og deltage, hvor behovet var.

Gert har også i efterhånden en del år været foregangsmand i alt omkring strandrensningen.

Tak til Gert, – og skal vi alle give ham en hånd og et stort Tak.

Jeg vil slutte af med også at rette en tak til den øvrige Bestyrelse, ligeledes for et positivt, godt og konstruktivt samarbejde gennem året der gik. Vi arbejder godt sammen, og får dermed også nogle gode resultater og timer sammen under bestyrelsesarbejdet.

Strandrensningen i år 2014, afholdes den 31. maj, kl. 10.00.

Jeg siger Tak, og overlader hermed beretningen til medlemmerne.

Erling Kolding-Jacobsen, Bestyrelsesforman

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *