Referat fra generalforsamlingen 23. april 2016

Referat fra generalforsamlingen i Grundejerforeningen Frydenlund, den 23. april 2016.
flg. medlemmer var tilstede:
Sandtag (S) nr. 3, 4, 5, 7, 12, 14, 16, 27, 37, 38, 43, 45
Pugeldal (P) nr. 2, 5, 6, 11, 12, 22, 36, 42, 44, 46, samt fuldmagt fra Pugeldal 9 og 28, i alt 24 stemmeberettigede
Velkomst ved formanden, der udtrykte sin glæde ved at se så mange grundejere, men dog gerne så lidt større fremmøde fremover.
Dagsorden iflg. vedtægterne – bestyrelsens forslag til valg af dirigent – Chr. Møller – valgt
Dirigenten konstaterede, at generalforsamlingen var lovligt indvarslet den 8. marts 2016 og generalforsamlingen hermed beslutningsdygtig.
Dagsorden gennemgået
2 stemmetællere valgt – Bent Kromann- S nr. 7 og Rigmor Jespersen – P nr. 44
BERETNING
Formandens beretning – ses særskilt på hjemmesiden
Kommentarer og svar til beretningen:
Dirigenten: god og lang beretning om mange ting. Under den efterfølgende kommentering vil vi gerne have navn + hus nr. oplyst
Debat:
P42 – Bredvig: Stor kadeau til bestyrelse og formand – ildsjæle og prisværdigt arbejde – kommer alle til arbejdsdag -spørger til trådløst internet/wifi
S.37 – J. Larsen: – pris på internet er måske den vigtigste oplysning
S. 27 T. Kruse: havde talt med Steenberg – airnet forholdsvis billig. Det nuværende signal giver kun 8% signal pt. ved alm. mast – kr. 300.000 – Steenberg må gå efter at få penge ind fra udbydere som yder meget dårlig udbud –
– VK -(Varde Kommune) mast kan opsættes på genbrugspladsen iflg. dirigenten
P44 – T. Bøgeskov:- dejlig med forbedret afvanding af nedbør – grunde længst mod nord væsentlig mere tørre i år -kan vel tilskrives drænledningen – hvad med grøfter langs med skelvejen – går de til vores område igen, hvordan med det?’
Svar fra formanden (F)
– måske ikke så meget nedbør i 2016 – men da der kom 45 mm på to dage – igen et problem med vand. Det store rør fra skov til ridestien skal gøres større – sydgrøft på skelvejen – går videre ad rør til ledning under houstrupvejen – vandet udenom ad den vej – også ment i 1984 at det var sådan det skulle være – forsigtig med at rense denne grøft op – dybden er ikke dyb nok – bag pæle ligger faskiner som kan bevirke at sider kan skride – forventer at det bliver renset, så vandet løber frit og derved afleder vand udenom vores område
– vi må kunne udnytte nordside grøften ved skelvejen – riste fjernet fra siderne i brøndene – VK kender intet til det – forhåbentlig heller ikke vore medlemmer – VK bør forsyne brøndene med riste igen.
P28: – fantastisk at gejsten kan holdes – når vi vinder sagen så skal vi få lavet en langvarig holdning -antennemast – fint – det er Steenberg der skal optimere det – videre til medlemmerne – afhentning af grenaffald.
Svar F – stadig de store genbrugspladser der aftager – grenplads ikke ønskværdig på eget område svar – airnet – mener der skal ca. 300 medlemmer for at det kan svare sig – ca. 4-5 medlemmer markerede at de muligvis ville være interesseret
S27- Kruse – beplantning – åbne hække og grunde og ikke mere end 3,8 meter høje.
Svar F- kan kun sige at deklarationer er sådan og gjort opmærksom på det.
S 27 – mere livlig diskussion hvis beretningen havde været tilgængelig før generalfors.
Beretningen godkendt
REGNSKAB:
Kassereren (K) takkede de to revisorer for god og grundig gennemgang af regnskabet og kommenterede på de to notater – kørselsbilag er ændret fra maj 2015 så de fremadrettet indeholder oplysning om kørsel fra og til, diætbilag/bestyrelsesmøder skal have notat om, hvem der har deltaget i mødet. Regnskabtal for 2014 korrigeret i denne kolonne fsv angår hensættelsen på 74.000 således at tal fra 2015 regnskab og 2014 tallene bliver sammenlignelige, når dette er foretaget viser 2014 reelt et underskud i driften i stedet for som anført et overskud.
– vedr. grøfter – så er der ialt brugt godt 60.000 kr. til oprensning af grøfter og ny drænledning langs grunde på Sandtag over imod Guldvangen –
– vedr. advokatudgifter som i 2015 var kr. 0, så er der indtil videre i 2016 betalt kr. 6.250.
– Formuen har været stærkt faldende igennem de seneste 4 år og forventes ved udgangen af 2016 at være på ca. 50-55.000.
S 45: Vil gerne kvittere for, at beløb til vandfond (kloak – grundvandssænkning) er blevet trukket ud og hensat på konto for sig selv.
Der er stor forskel på udgifter til grøfter på året 2014 og 2015. Hvor meget forventer bestyrelsen fremadrettet at bruge på grøfter.
Svar: Nogle af udgifterne budgetteret til 2014 er først afholdt i 2015. Vi vil objektivt forsøge at lave et holdbart budget fremadrettet.
S 44: Roser effekten af dræning langs Sandtag

Regnskabet Godkendt

Vedr. budget:

Kassereren oplyser, at tidligere budget for 2014 vedr. vandfond er ændret, så beløb for vandfond er trukket ud og hensat på særkonto, da de er øremærket til evt. ny drænledning eller delfornyelse.
Det har dermed ændret både budget og regnskab for 2014, idet der således blev et større underskud i driftsregnskabet for 2014.
Foreningen har dermed haft underskud i 2013, 2014 og 2015, – og i følge budgettet for 2016, vil det også give underskud i regnskabet.
Ved udgang af 2016, forventes en formue på ca kr. 50.000,00, – hvilket ikke er meget at have til at stå imod evt. forekommende udgifter.
Og, vandfonden er på generalforsamling besluttet øremærket til drænledningen, og kan derfor ikke bruges til den daglige drift.

Kontingent 2017:

Bestyrelsen (K) foreslår en forhøjelse af kontingentet på kr. 300,00, – så kontingent fra og med år 2017 vil være kr. 800,00 årligt.

Kr. 1.000,00 uændret indbetales til vandfond.

Spørgsmål/kommentarer:

S 12: Hvad er formålet med hensættelsen.
Svar (F): Hensættelsen er vedtaget med baggrund i, at sagkyndige (Varde Kommunes sagkyndige) i afløb og kloakering, har givet vort anlæg max 10 år, så er det nedslidt, og der kan være risiko for, at dele af rørstrækningen kan falde sammen før end 10 år.
Ekstern entreprenør har ud fra en beregning estimeret et beløb på omkring kr. 700.000,- til 750.000,- , såfremt hovedledningen skal udskiftes fra start til slut. Dette indeholder en ny rørlægning med rør med en større diameter, for at modsvare de øgede nedbørsmængder.
(K) det er nødvendigt med opsparing til renovering/nyetablering af drænledning – kan ikke forvente at vi kan få lån til udbedring af dette.
S 16?: Mener at hensættelsen ved beslutning på tidligere generalforsamling blev vedtaget i en form for panik, og, at den årlige hensættelse bør nedsættes til kr. 700,00 årligt, og at de kr. 300,00 til kontingentforhøjelse derfor kunne tages der.
P 22: Støtter forslaget om fortsat at hensætte kr. 1.000,00 årligt. Hvis dele af hovedledningen om 5 år pludselig braser sammen, så har vi et problem, som skal løses.
S 22: Støtter kasserens forslag om kr. 1.000,00 årligt, og den foreslåede stigning i kontingent.
P 44: Spørger ind til vandmængderne fra Naturstyrelsens arealer.
Svar(F): Vandmængderne er stigende, men kommer nu også mere ukontrolleret fra skovarealerne, frit løbende i skovbunden. Vi skal aftage vand fra Naturstyrelsens arealer. VK skal jfr. tidl. Landvæsenskommissionskendelse ved-ligeholde vort rørsystem ved en årlige gennemspuling.

VK har dog gennem alle årene her frem til 2012 – 2013, gennemspulet vore rør med for småt noget udstyr, eller for dårligt noget udstyr, og efter at have haft kloakfotoudstyr gennem vor hovedledning, konstateredes det, at rørene var næsten lukkede af okker. I eks.vis rør med diameter 35 cm, var der kun et muligt gennemløb på 15 cm, – som følgeligt nedsætter den mulige afvanding. Hovedledningen blev derfor spulet ren med bedre og mere tidssvarende udstyr.

Den årlige gennemspuling af rørene er for VK´s regning, og det har været sådan en gang, at skulle enkelte rør skiftes ud, såfremt de var brudt sammen, tog VK denne reparation uden beregning, – men, de kan nok i dag sende grundejerne en regning på dette. VK afholder dog udgiften i første omgang, og kan så senere afkræve grundejerne udgiften. Ved større reparationer af vore rørledninger, skal vi som grundejere betale for dette.

Såfremt der i vandløbssager ikke kan opnås enighed mellem 2 grundejere eller lodsejere, eksempelvis Frydenlund og Naturstyrelsen, vil sagen i dag skulle indbringes for Vandløbsmyndigheden (Varde Kommune), og kan man fortsat ikke blive enige, kan sagen indbringes for Taksationskommissionen, som vil pålægge de stridende parter at betale efter en
såkaldt fordelingsnøgle, så dem, der skal af med vandet skal også være med til at betale.

S 12: Underskud i budgettet for 2016 anført med kr. 19.100 i underskud -korrekt beløb er kr. 23.100
Svar: det er korrekt set

Kontingentforhøjelse til kr. 800,00 vedtaget med flertal.
Beløb kr. 1.000,00 uændret til vandfond vedtaget med flertal.

VALG TIL BESTYRELSEN:
Genopstiller til bestyrelsen – Erling Kolding Jacobsen og Rene Rasmussen.
Forslag til nyt bestyrelses medlem fra bestyrelsens side – Marianne Tækker.
Dirigenten : andre forslag ?
Spørgsmål fra hus nr. ?? til formanden som har – hus til salg.
svar F- andet hus til salg på Peter Larsensvej – begge huse vurderet .- begrundelse er at forsøge at få begge huse til salg – salg af Pugeldal 46 trækkes tilbage
S27 .- medejer fremover af huset, – hvis man vælges i bestyrelse –
svar (F) – skal vedtægterne ændres.
Dirigenten: – Guldvangen har ændret vedtægterne.
P 44 – er huset ikke til salg.
SvarF – alene for at finde prisniveau – er der potentielle købere.
P44 – fremgår af homes hjemmeside.
P22 – ros til formanden.
P 27 ekstraordinær generalforsamling, hvis formandens hus sælges.
Svar fra dirigenten – ikke aktuel da formanden ikke vælges på generalfors.
Dirigenten: kan vi konstatere de to der modtager genvalg er valgt og M. Tækker nyvalgt –
De 3 forslag til valg af bestyrelsesmedlemmer blev godkendt. Erling Kolding-Jacobsen, René Rasmussen og Marianne Tækker blev således valgt.
Suppleanter:
Forslag : Carsten Mølleskov Pedersen.
Flemming Hansen, Sandtag (1. suppleant fra 2015).
P 44 -til Carsten M. Pedersen: hvorfor ud af bestyrelsen?
Svar cmp – kan gå ind i for kort periode hvis nødvendigt at suppleant skal indtræde i bestyrelsen.
P 44 – hvorfor stemme når suppleanterne er enige om rækkefølgen.
P28 – ønsker afstemning skriftlig.
Som 1, suppleant blev Flemming Hansen valgt og 2. suppleant Carsten Møller Pedersen.
Valg af revisorer:
Forslag om genvalg af Gert Nørgaard, Marianne Tækker valgt til bestyrelsen og kan derfor ikke fortsætte som revisor, i stedet foreslås suppleant fra 2015 – Frede Holm -Hartvig – begge blev valgt.
Som suppleant valgtes : Ib Jensen, Sandtag 12.
PUNKT 8 – indkomne forslag
S27 – Thorsten Kruse – forslagsstiller. God ide for debatten at den bliver mere fyldig og god hvis beretning går ud sammen med indkaldelsen – hurtigere og nemmere at vi evt. kan træffe en beslutning.- mulighed for forslag udfra beretningen til generalfors.
Svar (F)- er forslaget ok via hjemmesiden jvf. vedtægter er det ok for forsamlingen ?? – §12 – forslaget her er en del af vedtægterne – skal bestyrelsen arbejde på at ændre flere vedtægter s17 – ikke behandle pga mail – S45 – Birgitte – beretningen ud først – vigtigt at vi kan sætte os ind i beretningen før generalfors.
P22 – mail er gyldig.
S37 – henstille at det kommer med ud.
Svar (F) – selv dokumentere at det er kommet korrekt frem – forslaget er modtaget – bestyrelsen har hidtil ment at der kommer færre til generalforsamlingen, hvis den sendes med ud.
S37- dato under beretning for hvad er der sket indtil skriftdato, beretning kan suppleres på gen.fors. hvis yderlige tiltag.
Dirigenten : henstiller gen.fors. til bestyrelsen at det skal sendes ud og at bestyrelsen skal arbejde på at tilrette vedtægter P22 – der skal stemmes om forslaget
S16 – brug mail systemet i stedet for hjemmesiden.
Svar (K) – kun 40% har afgivet mail – foranlediget af den med indkaldelsen udsendte slip.
P42 – flere ejere – kun een får indkaldelse.
S16 – porto besparelse.
P28 – Home sponsor på porto – – færreste antal deltagere i år, så manglende beretning har ikke givet flere til stede på generalfors. – kan udsendt beretning sendes før generalfors.
Forslag til afstemning.
15 ud af 24 stemte for at beretning skal sendes ud før generalfors. –
PUNKT 9 eventuelt P42 – tag et gebyr hvis det skal sendes ud i stedet for at det kan modtages på mail.
P28 -nogle melder fra til e-boks -men melder de fra eller melder de til.
S37 – skal der møde flere op til gen.fors, skal datoen ændres (konfirmationsweekend).
svar(F) – gammel fast tradition med lørdag efter bededag.
S.45 – udsyn skelvejen – træer er blevet beskåret – men stadig kæmpehøje træer.
Svar – vi er opmærksomme på det – herunder at det er nyt træ og nye fældede grene der nu generer udsynet – endelig reaktion fra grundejer her i vinter – vi kontakter igen.- ligeledes gren udover grøft ved Skelvejen.
S 45 -oversigtsareal – kan grundejerf. fælde – ellers bed VK om at gøre det.
Svar – forsøger igen at inddrage kommunen.
S16- Houstrupvej – farten tiltaget – mulighed for vejump mv.
Svar (F)- forsøgt gennem flere år – støjdæmpende asfalt – bærer præg af motorvej – kræver hastighedsmålinger – forslag om anden gps vej er forsøgt.
svar (K)- kan vi forsøge at få fartskilt sat op.
S 7 – flisning af bunker af gl. træ – træ fældet på det fredede grundstykke, grene ikke fjernet, kan der fås sankekort.
Svar- det er for blødt til at maskiner kan køre – har været forsøgt her i vinter.
Svar – hvad er fællesareal og hvor er skelgrunde henne – rækker af træer langs veje – kan både være for foreningens eller grundejers -hvem har opgaven – skal det overvejes at købe metaldetektor for at afklare hvor skelpæle er.
Dirigenten afsluttede generalfors.
Formanden takkede Carsten Møller Pedersen for arbejdet i bestyrelsen
På generalfors. var der ikke den store tilslutning til fælles arbejdsdag – men vi forsøger at identificere evt. ting der kan laves på en fælles arb.dag og vil udsende det med indkaldelse til generalfors. – evt. arbejdsdag kunne være søndag efter generalfors.
/AGJ

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *