Mødet blev afholdt hos Jørgen Hansen.
Deltagere: Anna Grethe Juelsen, Marianne Täkker, Henry Schultz og Torben Bøgeskov og Jørgen Hansen (ref.)
- Godkendelse af dagsorden:
Dagsorden godkendt. - Godkendelse af referat af bestyrelsesmødet 10. september 2022 samt opfølgning på samme.
Referat godkendt og underskrevet af bestyrelsen, med tilføjelse af, at det er besluttet, at rense sydgrøften Skelvejen ud til ridestien og grøften ved stien Sandtag nord ud til Houstrupvej. Torben kontakter Naturstyrelsen med hensyn til rydning af træer m.v. og formanden for Guldvangen med hensyn til grøften fra Sandtag ud til Houstrupvej. - Orientering om møde i Varde Kommunes Vanddialogforum 10. oktober.
Bestyrelsen har modtaget referat fra mødet. Kommunen placerer løbende online loggere i kommunen. I første omgang i de områder, hvor der er størst behov. De gamle loggere, der skal aflæses manuelt, bliver det ikke, af hensyn til manglende ressourcer.
Grundejerforeningerne skal selv holde øje med grundvandssænkningssystemet m.v. Hvis behov for eftersyn, skal kommunen kontaktes.
TV inspektion er ikke en del af vedligeholdelsen og foreningen skal selv betale udgiften. - Orientering om Varde Kommunes dialogmøde med kommunens 23 sommerhusgrundejerforeninger den 11. oktober.
På mødet holdt Per Kristensen fra Destination Vesterhavet et indlæg omkring turismen i området. Destination Vesterhavet har adgang til teledata m.v. som de benytter til statistik og til at skabe sig et overblik over hvad folk laver og hvor de bevæger sig. Per Kristensen mener, at flere sommerhusejere bør leje deres sommerhus ud. Pt. lejes ca. halvdelen af sommerhusene ikke ud. De sommerhuse vil han gerne have aktiveret.
Naturstyrelsen og Forsvaret deltog ikke i dette års møde.
Siden sidste møde, har Varde Kommune flyttet arbejdet med turismestrategien til økonomiudvalget. Fællesudvalget for sommerhusgrundejerforeningerne vil forsøge at få foretræde for økonomiudvalget, for at drøfte den fremtidige strategi, blandt andet med henblik på bæredygtig turisme.
På samme møde oplyste Kommunen, at de vil følge op på tidligere brev om ulovlige opførte bygninger, volde m.v. - Arbejdet i Fællesudvalget for sommerhusgrundejerforeninger i Varde Kommune, herunder Åbent Hus i 1. Brigade og foretræde for Varde Kommunes udvalg for Plan og Teknik 13. oktober.
Fællesudvalget havde møde med Varde Kommunes Plan-og teknikudvalg den 13. oktober. På mødet drøftede man Kommunens behandling af byggesager og dispensationer. Plan- og teknikudvalget har lovet Fællesudvalget, at vi ca. 1 gang månedligt vil modtage en liste over aktuelle byggesager i sommerhusområderne. Udvalget blev også orienteret om arbejdet med etablering af en Fællesforeningen for Sommerhusgrundejerforninger i Varde Kommune.
Torben deltog i Åbent Hus arrangement hos 1. brigade. Forsvaret orienterede om de fremtidige sporplaner for området. Planerne ligger nogle år frem i tiden.
Torben deltager i mødet med de 6 Grundejerforeninger i Lønne og Houstrup den 11.november.
Her vil man blandt andet drøfte muligheden for etablering af brandbælter m.v. som følge af Jens Høys breve i august efter sommerens hedebrand ved Strandvejen.
Samtidig vil man også drøfte arbejdet med etableringen af Fællesforeningen for Sommerhusgrundejerforeninger i Kommunen.
- Udkommet af undersøgelserne af muligheden for udstykning af den lille del af fællesarealet.
Varde Kommune har afgivet skriftligt svar på foreningens forespørgsel omkring muligheden for at frastykke det lille fællesareal. Svaret fra Kommunen er, at det ikke kan lade sig gøre.
Bestyrelses anser dermed sagen for afsluttet. - Opfølgning på sidste mødes fælles besigtigelse af området mht. byggesager, vendepladser, grøfter, rabatter, bevoksning, veje, stier, bomme, opgaver til arbejdsdag og efterfølgende beslutning om nødvendige eller ønskelige tiltag, herunder anskaffelse af buskrydder samt entreprenørindsats.
Siden sidste møde har ejeren af Pugeldal 36 fremsat ønske om, at grundejerforeningen fjerner de store træer, der er i hegnet på fællesarealet langs Pugeldal 36.
Byggesager: Foreningen har modtaget orientering om lovliggørelse af ekstra 16 kvm. på udbygningen ved Sandtag 8.
Torben forespørger Kommunen, for at få afklaret, hvilke grunde der har et byggefelt og om der er nogle grunde der ikke har et.
Vendepladser: Vendepladserne ved Sandtag 51 og Pugeldal 46 er etableret og færdiggøres i uge 44. Henry kontakter Stammose, for at få kørt ekstra grus på de 2 vendepladser. Samtidig vil han bede Stammose etablere nogle grusstakke i området til løbende vedligeholdelse af vejene.
Områdets øvrige vendepladser gennemgås løbende for at få et overblik over behov for vedligeholdelse.
Grøfter: Ridestigrøften og grøften syd for Skelvej skal oprenses. Som tidligere tilføjet i referatet kontakter Torben Naturstyrelsen for at aftale fjernelse af træer m.v. så arbejdet kan påbegyndes. Når de er fjernet kontakter Anna Grethe Jens Kristian Bjerg.
Rabatter: Henry kontakter Stammose for at få klippet sidevejene og vendepladserne og få fyldt grus op på vejene, hvor de trænger.
Stier: Ryddes på den fællesarbejdsdag og bomme fjernes. Bomme genetableres kun, hvor det er nødvendigt.
Buskrydder: Lejes til formålet. Eventuelt køb af en buskrydder til foreningen er sat på pause.
Pugeldal 36: Ejeren har henvendt sig til bestyrelsen, for at få fjernet træerne fjernet langs vejen. Træerne er blevet meget høje. Bestyrelsen vil tage bestik af sagen og vurderer om alle træer skal fældes, eller om der blot skal tyndes ud i dem. Beslutningen tages på næste bestyrelsesmøde. - Opstart på arbejdet med en opdateret udgave af Frydenlunds Vandhandleplan.
For at få en fast plan for håndtering af overfladevand i Frydenlund, skal der laves en detaljeret vandhandleplan, så vi løbende kan dokumentere, hvad og hvornår de enkelte grøfter, grundvandsænkningssystemet m.v. er serviceret og vedligeholdt.
Detaljer drøftes på næste bestyrelsesmøde. - Opstart på arbejdet med at udarbejde en indretnings- og vedligeholdelsesplan for det store fællesareal.
Hver især laver en plan for fællesareal, stier, bænke m.v. til næste møde. - Planlægning af arbejdsdagen 14. maj 2023.
Flyttes til næste møde. - Økonomistatus.
Uændret fra sidste møde. Budgettet holder stadig. - Fastlæggelse af næste møde.
Næste bestyrelsesmøde afholdes 11.03.2023, kl. 9.00 hos AGJ. - Eventuelt.
Intet.