April 2018
Formands- og Bestyrelsesberetning for Grundejerforeningen Frydenlund, for år 2017:
Bestyrelsen har siden sidste års generalforsamling afholdt 4 bestyrelsesmøder, samt et mindre møde her umiddelbart før generalforsamlingen.
Der afholdes det årlige Dialogmøde med Varde Kommune her den 26. april 2018, – og ellers har der ikke været den store mødeaktivitet med Kommunen i året der er gået.
Der er mange punkter på dagsordenen, og også flere af grundejerforeningerne omkring os, begyn-der, at have vandproblemer i deres område.
Vi har kunnet klare os med telefoniske eller skriftlige henvendelser til Kommunen omkring ren- og vedligeholdelsen af grøfterne langs med Skelvejen, grøfter, som er væsentlige for at aftage en del af vandet, der kommer via grøften i skoven, vest for vort foreningsområde.
Grøfterne renses og graves derfor løbende op, når behovet derfor opstår.
Vi har i de sidste par år afholdt et årligt møde med de foreninger, som ligger her omkring os, da vi mener at have en del problemer, som er fælles for vore foreninger, og for at stå lidt stærkere over for Varde Kommune, prøver vi at finde fælles ”fodslaw”, så vi står lidt stærkere.
Grundvandsstand og overfladevand:
Vi har haft et længere varende problem med en af rørledningerne, som går fra en brønd i den nordlige grøft langs Skelvejen, – og til hovedledningen i en brønd ud for Pugeldal 32.
Efter et stop på rørledningen, spulede Varde Kommune rørledningen, hvorefter det virkede i en kort periode, for så at stoppe igen.
I samme forbindelse forsvandt der en del sand i vejarealet på Pugeldal ud for nr. 32, og ifølge Kom-munen skulle der være faldet et rør sammen, og vandmængderne i rørstrengen, har så skyllet en del sand væk, og ud i hovedledningen.
Kommunen har løbende fulgt forløbet, og har spulet rørstrengen igen. På grund af høj grund-vandsstand, har det ikke været muligt for Kommunen at grave ned til røret for at få det udskiftet, så kommunen afventer lavere grundvandsstand, før de reparerer rørstrengen.
I modsat fald, kræver det, at der sættes sugespidser ned, for at kunne grave ned i den dybde, som rørledningen ligger i.
Før Kommunen spulede nogle delstrækninger af vort rørsystem, havde de sendt fotoudstyr gennem delstrækninger af rørene, og det konstateredes her, at der var en del okker i rørene. Vi har dog ikke fået fotos eller videooptagelser efter spulingen, da rørene efter spulingen blev helt fyldt op med vand.
Disse foto- eller videooptagelser har Kommunen endnu ikke optaget.
Der blev nedsat en såkaldt ”datalogger”, ved en af brøndene, som løbende måler grundvandsstan-den, og disse aflæsninger får vi – på anmodning, løbende tilsendt. Aflæsningerne viser, at spulinger-ne tilsyneladende har hjulpet.
Grundvandsstanden, – eller vandspejlet, står nede i en højde af 40 – 60 cm under terræn, hvor det hen over vinteren ellers ofte har stået helt oppe i terrænhøjde.
Grøfter på foreningens område:
Efter oprensning af grøfter for nogle år siden, har bestyrelsen været rundt og besigtiget grøfterne, og har vurderet, at nogle af dem, på grund af stærk tilgroning, atter trænger til oprensning, og vi har derfor indhentet tilbud på disse grøftestrækninger.
Grøftesagen:
I sagen med Varde Kommune, som vi sammen med Guldvangen har indbragt til Miljø- og Fødeva-reklagenævnet, er der blevet afsagt kendelse, som gik os imod.
Nævnet afsagde kendelse til fordel for Varde Kommune, og gav dermed Kommunen medhold i, at Kommunen ikke er forpligtet til af rense vore grøfter op.
Det kan bemærkes, at det reelt er samtlige åbne grøfter i såvel Frydenlunds som i Guldvangens om-råde, mere konkret ”alle de grøfter, som kan dokumenteres” var i området eller blev lavet i områ-det i forbindelse med udstykning og byggemodning af vore grunde i begyndelsen af 1970´erne.
Bestyrelsen har besluttet på det foreliggende grundlag ikke at forfølge sagen via et civilt søgsmål, da vi ikke umiddelbart mener at kunne få medhold i sagen.
Byggesager:
Der har ikke været byggesager til høring i vort foreningsområde, – men en del henvendelser om til-ladelse til at nedgrave fiberkabler til internet / TV, – er behandlet.
Fældning af træer og beplantning på grundene:
Grundene i vort område er jo som nævnt udstykket i starten af 1970´erne, og i forbindelse med byggemodning og salg af grundene, blev der med baggrund i Deklaration nr. 10279, af 10. SEP. 1971, pålagt de enkelte grundejere at plante træer efter et nøje fastlagt beplantningsfelt.
Disse beplantningsfelter skulle – formentlig – dengang hvor området var helt åbent, være med til at skjule de bebyggelser, som fulgte med udstykninger og byggetilladelser.
Beplantningsfelterne var dermed deklarationsbestemte, og det er de rent faktisk fortsat, – så også i dag, er der pålagt en pligt til at holde beplantningsfelterne intakte i henholdt til deklarationen.
Nogle af de efterhånden over 40 år gamle træer er begyndt at vælte under stormvejr, og kan derfor være ønskelige at fælde, – og derefter plante nye træer.
Det er ikke umiddelbart noget, som bestyrelsen dyrker så meget, men vore medlemmer skal dog vide, at kommunen kan påtale manglende beplantning, i henholdt til deklarationen.
Ser man på de enkelte grunde, som er mere eller mindre helt barberet for beplantning, og det er ikke særlig kønt at se på, – og bestyrelsen mener, om det ikke er her grundejere skal overveje, om ikke der skal plantes noget igen på grunden
Omkring grenaffald, er der tidligere via foreningens hjemmeside bekendtgjort, at Forsyningen, Varde Kommune, er åbnet mulighed for, at grenaffald kan afhentes på de enkelte grundejeres adresse, mod at grenaffaldet placeres på et nemt tilgængeligt sted, og, at afhentningen skal meldes til hos Forsyningen.
På sidste års Dialogmøde, fik vi tilsagn fra Beredskabschefen om en folder med nogle retningslinier for opbevaring af grenaffald på grundene, herunder mængder og højder på disse grenbunker.
Denne folder har vi dog endnu til gode, og vi kan så måske håbe på, at få en udleveret i år.
Der er lige p.t. en årlig afhentning, og mod en betaling på kr. 500,00 pr. 10 m3 grenaffald.
I forhold til sidste afhentning, som var arrangeret i år 2016, er prisen steget voldsomt, og alligevel antyder Forsyningen, at ordningen skal evalueres, hvor Forsyningen vil afklare, om ordningen skal fortsættes, – eller om der skal findes andre løsninger.
Der var ifølge Forsyningen, kun 1,6 procent (svarende til 68 sommerhuse) som havde tilmeldt sig ordningen.
Bestyrelsen mener så også, – at Forsyningen kom ret sent ud med datoen for afhentning af grenaf-faldet, og bekendtgørelsen af datoen kom rent faktisk først ud, da undertegnede havde rykket for at få en dato.
Indsamling via Forsyningen, var tilbudt i sommerhusområderne Houstrup/Lønne, Henne Strand, Vejers Strand og Jegum Ferieland, medens Forsyningen havde arrangeret grenpladser i Henne og Blåvand, hvor grundejerne selv kunne aflevere deres grenaffald.
Det kan selvfølgelig også praktiseres her i vort område, hvor man dog så selv skal fragte sit gren-affald til genbrugspladsen Nr. Nebel, Kastkærvej 130.
Bestyrelsen hører gerne medlemmernes mening om den her afhentningsordning, og, om det er noget vi skal arbejde videre med, sammen med Forsyningen.
Renovation og Affaldsplan:
Forsyningens kontrakt med nuværende renovatør, udløber 1. september 2019, – og den kan ikke forlænges, – så Forsyningen arbejder allerede nu på at finde en ny renovatør.
Det, at grundejerforeningerne generelt ønsker, at der skal køres med små renovationsbiler i vore områder, indgår selvfølgelig i deres forhandlings- og udbudsmateriale.
Flextømning – der har været afholdt forsøg i Grundejerforeningerne Guldvangen og Hejbøl, hvor kunderne selv via hjemmesiden kunne bestemme, hvor tit deres skraldespand og genbrugsspanden skulle tømmes.
Der var tilfredshed hos brugerne af systemet, – altså sommerhusejerne, – men der var forskel på ejerne af helårshuse, og sommerhusejerne, – forstået således, at ejerne af helårshusene mente at 14 dages tømningen af skraldespanden, og 4 ugers tømningen af genbrugsspanden, fungerede fint, mens sommerhusejerne var tilfredse med, at der ingen tømning skete, hvis huset stod tomt.
Men Forsyningen mener at have konstateret, at selve ordningen var for dyr, og kræver flere deltagere, hvis det skal have en fremtid.
Vendepladser:
Sidste år på generalforsamlingen var vi ganske kort inde på emnet vendepladser.
Det er et emne, som vi fortsat arbejder med, da vi har konstateret, at de vendepladser som er anlagt i vort område, ikke alle er vedligeholdt og dermed måske heller ikke bruges ret meget som vendepladser.
Fremstår en vendeplads ikke umiddelbart som vendeplads, vælger eksempelvis renovationsbilerne at bruge en indkørsel som vendeplads, hvilket ofte medfører, at indkørslen bliver kørt op.
Det er ikke hensigtsmæssigt – eller acceptabelt, og vi er derfor i gang med at gennemgå alle vende-pladser i vort område, for at få styr på dem, så de kan bruges til det formål, de nu en gang er afsat til.
I den forbindelse har det været nødvendigt, at bestille en Landmåler, til at komme ud for at afsætte en vendeplads, for at være helt sikre på, at vi var på lovmæssigt grundlag.
Vendepladsen er beliggende sammenhængende med og dermed tæt op til en grundejers grundstyk-ke, og da vi ikke umiddelbart kunne finde skelpælene, som viste vendepladsens område, var det nødvendigt, at få disse skelpæle berigtiget og afsat.
Som grundejere kan I derfor forvente, at de steder, hvor der matrikelmæssigt er afsat vendeplads-er, vil der nok inden for rimelig tid ske en renovering / retablering af området, så det fremstår som vendeplads, og så det også kan bruges til vendeplads
Bestyrelsen har p.t. endnu ikke en afklaring på, hvordan vendepladserne generelt bedst retableres,
Men Din Forsyning og chauffører på renovationsbilerne er kontaktet i sagen, der er her nævnt ven-depladsareal på 8-10 m x 12 meter er OK.
Men, det er væsentligt af få afklaret, hvor skelpælene står på de enkelte vendepladser.
I forbindelse med det her arbejde, opstod et spørgsmål om, hvorvidt vi som bestyrelse blot kunne beslutte, om et vendepladsareal fortsat kunne renoveres, retableres eller i det hele tages i brug som vendeplads, selvom det måske havde lagt hen i mange år, uden egentlig at have være brugt som vendeplads.
Der blev i den forbindelse bragt ord som Privatvejsloven ind i snakken.
Privatvejsloven eksisterede ikke den gang vore grunde blev udstykket og byggemodnet.
Men, grunde – veje – og vendepladser blev i forbindelse med udstykning og byggemodning, udma-trikuleret og udstykket, så veje og vendepladser allerede dengang blev udstykket og udmatrikuleret til netop veje og vendepladser, – jfr. Deklaration 10279, af 10. SEP. 1971, hvor der henvises til en til deklarationen vedhæftet udstykningsplan.
En renovering i dag, hvor der foretages de nødvendige ting for at bringe vendepladsen i en af os ønskelig stand som vendeplads, det kræver så ikke fornyet ansøgning eller godkendelse jfr. Privat-vejsloven, – men kan blot udføres.
Bestyrelsen har forelagt sagen for Varde Kommune, Vej og Park, – som har sendt os nedennævnte bekræftelse i sagen:
”Tak for din mail. Jeg bekræfter hermed at etablering eller retablering af vendepladser som er godkendt af kommunen i udstykningsplanen og nedskrevet i en deklaration ikke skal godkendes yderligere”.
Strandrensningen:
Strandrensningen i år er lørdag den 12. maj 2018 kl. 10.00. Vi mødes på parkeringspladsen ved Houstrup Strand.
Vi mangler fortsat frivillige medlemmer, som vil være med til at deltage i de opgaver der er om-kring den årlige strandrensning.
Interesserede kan tage kontakt til Anna Grethe Juelsen, her efter generalforsamlingen.
Jeg vil gerne her sige tak til min bestyrelse for et godt og frugtbart samarbejde gennem året der er gået.
Vi udgør sammen et godt team, og får løst de opgaver der kommer.
Jeg vil også godt sige tak til René Rasmussen. René er jo fortsat vores webmaster, og sikrer at vore referater med mere, kommer på foreningens hjemmeside.
Og hermed vil jeg overlade beretningen til generalforsamlingen.
På vegne af bestyrelsen
Erling Kolding-Jacobsen
Bestyrelsesformand
Beretningen godkendt på generalforsamlingen