Bestyrelsen har siden sidste års Generalforsamling afholdt 4 bestyrelsesmøder, – plus et mindre møde her umiddelbart før Generalforsamlingen, for lige at få alle eventuelle ender til at nå sammen.
Vi har har afholdt enkelte møder med Varde Kommune, – fortsat omkring grøfterne langs med Skelvejen, samt om rørledningerne under vore grunde, de rørledninger som er lagt ned i starten af 1970´erne.
Det er disse rørledninger, som gennem mange år har fjernet overfladevand og grundvand fra vort område.
Udover dette, har bestyrelsen haft fællesmøde med de øvrige grundejerforeninger her i Houstrup-Lønne området, og det årlige fællesmøde med de 20-25 sommerhusgrundejerforeninger i Varde Kommune.
Dette fællesmøde har blandt andet til formål af finde fælles fodslaw i et årligt Dialogmøde med Varde Kommune omkring vandproblemer og andre problemer, som er fælles for foreningerne.
Grundvandsstand og overfladevand:
Overordnet set, har det vandstandsmæssigt været et “roligt år”, – nok blandt andet fordi, vi ikke har haft så store nedbørsmængder, samtidig med, at efterhånden som vi har fået styr på grøften langs med Ridestien (op mod skoven), og på de 2 grøfter langs med Skelvejen, så ledes der en hel del vand den vej rundt, og uden om vort foreningsområde.
I september 2016, kaldte vi Varde Kommune til et møde i vort område, og vi gennemgik via kort og tegningsmateriale grøfterne langs med og på begge sider af Skelvejen. Vi havde anmodet Varde Kommune om, at tage kortmateriale med, over den sydlige grøft langs Skelvejen, samt eventuelt skriftligt materiale omkring denne grøft.
Jfr. “Guldvangsposten”, som Guldvangen udsender løbende til deres medlemmer, var der i år 1984 en kort artikel om, at Blåbjerg Kommune ville iværksætte en gravning af nye grøfter, for bedre at kunne bortlede de store mængder vand, som kom fra Skoven.
Det forklarer også den rørføring der var udført fra brønden på Ridestien og over i Ridestigrøften, – for at bortlede noget vandet for Skoven, når vort rørsystem ikke kunne aftage disse store mængder vand, og brønd og grøft i Skoven i stedet for løb over og ind på vore grunde.
Mødedeltagerne fra Varde Kommune oplyste os om, at de ikke kunne finde optegnelser, kort eller andet omkring gravning af grøften syd for Skelvejen. Driftsleder Leif Jørgensen, som deltog i mødet, kunne oplyse, at han også var ansat i Blåbjerg Kommune tilbage i 1984, – og, at han deltog i gravningen af grøften, og at den netop blev udført for at øge afvandingen af vandet fra Skoven.
Når afvandingssystemet under vore grunde ikke kunne følge med til at aftage vandet fra Skoven, så løb vandet over ved grøften i Skoven og ved brønden på ridestien, og løb herefter ind på grundene op mod skoven.
Man gravede derfor grøften syd for Skelvejen, udelukkende for at fjerne de til tider store mængder vand fra Skoven, og for at afhjælpe dette problem.
Grøften blev rent faktisk uddybet indtil flere gange, for at den kunne aftage vand nok til kunne fjerne vandet fra Skoven, når der var store mængder nedbør.
Samtidig blev der lave flere rørforbindelser mellem grøfterne på begge sider af Skelvejen, så begge grøfter var med til at fjerne vandmængderne.
Grøfterne på begge sider af Skelvejen, blev derfor en integreret del af systemet, til at fjerne vand fra Skoven og området omkring Frydenlunds område.
Repræsentanterne fra Varde Kommune tilkendegav, at de i deres undersøgelse omkring grøfterne langs med Skelvejen har konstateret, at ikke hele strækningen fra Houstrupvej og op til “Den Røde Bom” ved Skoven, kunne anses for at være offentlig.
Ifølge tidligere optegnelser i systemet, var strækningen fra Houstrupvej og til det vestlige hjørne på Pugeldal-Skelvejen offentlig, medens det sidste stykke af Skelvejen fra Pugeldal og op til den “Røde Bom, ikke var offentlig, og dermed var grøfterne på den strækning ikke til offentlig vedligehold.
Angiveligt skulle vi så selv vedligeholde og rense grøfterne op på den sidste strækning, – ca. 70 m.
Vi bekendtgjorde så, at den sydlige grøft, – ind mod Plantagen, Naturstyrelsens område, under ingen omstændigheder kunne være vores område, – med derimod Naturstyrelsens område. Vi må så efterfølgende tage et møde med Naturstyrelsen, for at få tingene helt afklaret.
Som vore medlemmer givetvis har konstateret, er al bevoksning, træer og buske, syd for og langs med Skelvejen, – og et antal meter ind i plantagen, blev fældet, og stort set al bevoksning er nedlagt og fjernet.
Det er i samme område, vi på tidligere møder er blevet belært om, at dette område var fredet i medfør af Naturbeskyttelseslovens § 3, og at man dermed intet kunne foretage sig, uden at søge dispensation.
Forelagt dette, smilede kommunens repræsentanter blot, og havde ingen kommentarer hertil.
Bestyrelsen havde tidligere fremsendt en skriftlig anmodning til Varde Kommune, om at få gennemspulet delstrækninger af dræn- og grundvandssænkningen i vort område, og på mødet den 13. september 2016, indgik vi en aftale med Varde Kommune om, at de sendte kloakfotoudstyr, – eller videoudstyr, ind i sidestrengene til dette dræn- og grundvandssænkningsanlæg, for at se, hvordan rørene så ud indvendig, – om der eksempelvis var mange rør, som var faldet sammen gennem de ca. 45 år, hvor rørene har været i brug til afvanding, eller, om de var sandet til.
Ved en kloakfotografering af hovedledningen i 2012 – 2013, blev det som det tidligere er oplyst, konstateret, at dele af hovedledningen var meget lukket af okker, og at dermed var væsentlig forringet mulighed for gennemstrømning af vand, og derfor kunne vi formentlig forvente, at også de små rørledninger var fyldt med okker.
De små rørledninger under vore grunde, er med en diameter på 15 cm, – og de fleste af disse rør er såkaldte ler rør, som kan være mørnede gennem årene, – medens andre strækninger kan være udført med 15 cm betonrør.
Bestyrelsen var vidende om, at tidligere i 2016, havde Kommunen spulet delstrækninger i Grundejerforeningen Guldvangens område, – og, at disse spulinger havde været en succes, og, at det havde haft en positiv effekt på dræning af grundvandet i disse områder.
Kommunen har på mange tidligere møder frarådet os at gøre noget ved disse rør, idet der kunne være risiko for, at rørene ville falde sammen, eller, at vi ved en spuling åbnede for, at der kunne sive mere sand ind i ledningerne.
Kommunen ville indledningsvis undersøge rørene på strækningerne under grundene Pugeldal 1, 3, 5, 7, 9, og langs med vejstrækningen Pugeldal fra Skelvejen og ind til Pugeldal 22, samt strækningen fra Pugeldal 40, 42, 44, og 46, og videre til strækningen fra Sandtag 51, 49, 47 og fra brønden på Sandtag 47, og videre ind mod hoved rørledningen.
Kommunen ønskede i forbindelse med spuling af vore rørstrækninger, at placere en såkaldt Data-logger nede i samme dybde, som de nævnte rørledninger ligger, for at kunne måle effekten af den nævnte spuling af rørene.
Når rørene var undersøgt, ville Kommunen vende tilbage, for at meddele os, om de anså det for muligt, at foretage en spuling af disse strækninger.
Bestyrelsen har valgt de her nævnte rørstrækninger med baggrund i, at det har været nogle af disse grunde, hvor der gennem flere år har stået blank vand på grundene i vintermånederne.
Bestyrelsen har endnu ikke modtaget skriftlige informationer om forløbet at spulingen af de nævnte rørstrækninger. Vi har rykket for disse, ligesom vi har rykket for de målinger af vandstanden i området der er blevet spulet. Den Datalogger, som Kommunen har sat ned i samme dybde som rørene, skulle løbende måle vandstanden.
Grundvandsstanden i vort område har generelt været lavere i vinteren der er gået, men kan være et resultat af, at nedbørsmængderne har været mindre i året der gik.
Bestyrelsen vil her i forår og forsommer anmode Varde Kommune om, at få de resterende side-strenge og rørstrækninger gennemspulet.
Samtidig vil vi forsøge helt klart at få afklaret problemstillingen omkring offentlige eller ikke offentlige grøfter langs med Skelvejen.
Vi vil løbende holde Kommune op på, at holde grøfter langs med Skelvejen konstant renset op, for hele tiden af være sikre på, at de afvander vandmængderne fra Skoven bedst og hurtigst muligt.
Der er p.t. en diskussion mellem os og Kommunen om, hvem der kan have fjernet de riste, som har været muret ind i siden på brøndene i den nordlige grøft, grøften ind mod vore foreningsområde.
Ved at fjerne ristene, er der efterladt meget store huller, hvor grenaffald, blade med mere, kan skylle med vandet ind i brøndene, og dermed ind i vort rørsystem.
Bestyrelsen har udfærdiget en orienteringsskrivelse om de her ting med grøfterne langs Skelvejen, samt om spuling af en del af sidestrengene i grundvandssænkningssystemet, og denne skrivelse blev lagt op på foreningens hjemmeside, så vore medlemmer har haft mulighed for at følge med omkring de her ting.
Grøftesagen:
Der er tidligere orienteret omkring “grøftesagen”, – hvor vi i fællesskab med Grundejerforeningen Guldvangen, fører en sag mod Varde Kommune omkring oprensning og vedligehold af samtlige åbne afvandningsgrøfter i vore foreningsområder.
Sagen ligger fortsat til behandling hos Natur- og Miljøklagenævnet. Sidste indlæg til sagen afsendte vi til Natur- og Miljøklagenævnet, den 18. november 2015, og sagen ses endnu ikke behandlet.
Den 27. februar 2017, har vi modtaget skrivelse fra Miljø- og Fødevareklagenævnet, som har overtaget sagen fra Natur- og Miljøklagenævnet.
Der er p.t. et større antal sager til behandling i nævnet, hvilket desværre betyder, at sagsbehandlingstiden i en række sager vil blive noget længere end under normale omstændigheder.
I øjeblikket er det nye nævn, Miljø- og Fødevareklagenævnet, ved at blive etableret, og Regeringen har desuden iværksat en ekstraordinær indsats for at få sagspuklen i nævnet afviklet i 2017. Der er derfor etableret en særlig “Task force”, der har til opgave at færdigbehandle en række gamle klagesager.
Man kan – måske – derfor frygte, at man i sagsbehandlingen “skøjter” for let hen over tingene, for at få puklen af sager hurtigt væk.
Postkasserne ved Houstrup Campingplads:
Vore postkasser, tilhørende og tilknyttet til hvert enkelt hus, er som bekendt placeret i en bygning ved Houstrup Camping.
På given foranledning vil bestyrelsen gerne anmode alle grundejere om jævnligt at kigge i postkasserne og tømme dem for reklamer med mere.
Det reklamemateriale med mere, som man tømmer ud fra postkasserne bedes medtaget og bort skaffes via miljøstationerne i området. Affaldsstativet i huset er til overskydende reklame som ellers bliver smidt ved postkasserne af bude m.v..
Det er bestyrelsen som løbende skal bortskaffe affaldsposerne.
Samtidig vil bestyrelsen anmode om, at alle der ikke ønsker reklamer, får sig tilmeldt “Nej Tak til reklamer”.
Dette skal gøres af hver enkelt grundejer, idet man ikke kan tilmelde andre end sig selv til den ord-ning. Man kan gøre det via internettet, ved brug af sit NemId.
Når det er ønskværdigt at undgå at få alle de reklamer i postkasserne, skal det ses på baggrund af, at nogle postkasser bliver fyldt helt op, så reklamerne flyder frit rundt under postkasserne.
Dialogmøde med Varde Kommune:
Onsdag den 11. maj, bliver det årlige Dialogmøde med Kommunen afholdt. Dialogmødet har til formål af få en række uafklarede sager og spørgsmål bragt frem, samtidig med, at Kommunen kan orientere os om nye tiltag i Kommunen, som kan have relation til sommerhusejerne.
Evt. vigtige ting, vil blive fremlagt på generalforsamlingen den 13. maj.
Oversigtsareal Skelvejen – Houstrupvej:
Det ser ud til, at bestyrelsen langt om længe har fået løst opgaven med at få fældet nogle træer på hjørnet Skelvejen-Houstrupvej, hjørnet som hører til grunden Sandtag 8.
Det har stået på gennem efterhånden lang, lang tid, men ser nu ud til at blive løst.
Byggesager:
Der har været en enkelt byggesag, – hvor en grundejer ønskede at opføre et redskabsskur på sin grund.
Redskabsskuret “levede” ikke op til de bygningsmæssige deklarationer, som er gældende for vore grunde, og Kommunen meddelte os, at de ikke ville give dispensation for dette, – og dette kunne vi kun tilslutte os.
Fældning af træer på grundene:
Bestyrelsen vil endnu en gang gøre grundejerne opmærksomme på, at man ikke må “barbere” alt væk på grundene.
Der er også her deklarationer på grundene, som pålægger grundejerne at bevare de såkaldte beplantningsfelter omkring byggefeltet og husene på grundene.
Disse beplantningsfelter er pålagt helt tilbage fra udstykning og byggemodning af grundene, – og reglerne gælder fortsat.
Det er flere gange forsøgt, at få Varde Kommune til at gå med til, at der blev lempet på nogle af deklarationerne på vore grunde, men indtil nu har det været forgæves.
Det kan måske her være på sin plads også at orientere lidt om, at selvom myndighederne har gang i at løsne lidt op for byggevedtægterne på småhuse, – vistnok helt op til 50 m2, – at så gælder disse ændringer i byggevedtægterne ikke for vort område og for vore grunde.
De deklarationer, som er lagt på vore grunde, – de overtrumfer alle byggevedtægter. Der er ikke noget at gøre her.
Alt man vil bygge på sin grund, stort som småt, skal man søge om via Kommunen.
Grenaffald:
Det er fortsat forbudt af Varde Kommune, – Beredskabsstyrelsen, – at henlægge grenaffald i skel og
i større mængder på de enkelte grunde.
Det er af hensyn til brandfaren i de tørre perioder, hvor grenaffald virker som en krudtlunte, hvor ilden lynhurtigt springer i grenaffaldet.
I slutningen af år 2016, arrangerede Varde Kommune, Forsyningen, en mulighed for fælles afhentning af grenaffald i sommerhusområderne, og det fungerede på den måde, at såfremt man havde grenaffald, kunne man i en bestemt periode lægge det ud i bunker ved fast vej, foran grunden, og Kommunen ville så afhente eller flise grenaffaldet på stedet.
Den enkelte grundejer skulle selv melde sit grenaffald til, og blev efterfølgende afregnet med et mindre beløb, beregnet for hver 10 m3 grenaffald. Ordningen blev ikke helt den succes, som Kom-munen havde håbet på, men ordningen blev også sat i kraft med for kort et varsel, så grundejerne blev ikke orienteret i ordentlig tid.
Forsøget vil blive gentaget igen i år 2018, og denne gang i foråret på et tidspunkt efter Påsken 2018, – så grundejerne kan nå at få evt. grenaffald med, efter nogle helligdages ophold i sommerhuset.
Hvis der ikke findes en fælles løsning til fjernelse af grenaffald, skal den enkelte grundejer selv fjerne sit grenaffald, og køre det en genbrugsplads, eller for betaling få det fjernet på anden vis.
Med baggrund i det med grenaffald og med baggrund i, at vi i vores forening løbende har et problem der skal løses med nedskæring af grene på vejene i vor foreningsområde, har bestyrelsen valgt en gang for alle at få afklaret, hvilke og hvor mange af træerne på vejene i vort område, der reelt står på vejareal = fællesareal, alternativt, om disse træer står på grundejerarealer.
Der har til tider været talt om, fælles arbejdsdag(e), hvor nogle grundejere samlet mødtes i området, for derefter at nedskære og fjerne grenaffald fra fællesarealer, herunder vejarealer.
Det har der tilsyneladende ikke været interesse for, og bestyrelsen har derfor talt om andre mulige løsninger, – og en af dem kunne være at få træer og buske på fælles vejarealer, fældet en gang for alle, så der ikke her ville være en stadig tilbagevenende fælles udgift til at løse opgaven.
Bestyrelsen har derfor anskaffet en metaldetektor, og Henning Juelsen har tilbudt, at han når han kan afse tid, vil prøve at finde skelpælene mellem vejarealerne og ind til de enkelte grunde.
Herved kan det helt klar afklares, om træerne står på vejarealerne, eller om de står på grundejer områder.
Medlemmerne vil derfor opleve, at der er slået træpinde ned ved nogle af grundene, træpæle med gul maling på, som angiver at der er fundet en skelpæl, træpæle med rød maling på, som angiver en mulig skelpæl, – men, hvor der er tvivl.
Findes der grundejere, som er vidende om, hvor skelpælene står på deres grunde ud mod vejearealerne, hører bestyrelsen derfor meget gerne om dette, – da det vil lette opgaven med at få disse skel pæle identificeret og registreret.
Når vi kommer længere frem i dagsordenen i dag, under “forslag til behandling på generalforsamlingen”, – har bestyrelsen fremsat et forslag til behandling, netop omkring fældning af eventuelle træer, som står på vejarealer. Bestyrelsen ønsker generalforsamlingens meningstilkendegivelse om, hvorledes man ønsker den her sag løst.
I forbindelse med besigtigelse af vejarealerne med mere, har bestyrelsen konstateret, at renovations bilerne enkelte steder kører ind i indkørslerne hos grundejerne, for at få bilen vendt, og herunder er der enkelte indkørsler der bliver kørt op af disse renovationsbiler.
Samtidig har vi konstateret, at der i vort område findes vendepladser, netop til at bl.a. renovations-bilerne kan vende på disse vendepladser, – men, at der ligeledes findes udmatrikulerede vendepladser, som ikke i det daglige bruges som vendepladser, – og at disse vendepladser heller ikke erudbygget med stabil grus og lignende.
I øjeblikket skal vi til at behandle en sådan sag, hvor vi skal i dialog med en grundejer, for at få problemstillingen løst.
Optimera:
For et par år siden, tilbød Optimera (Trælasten i Nr. Nebel), at man efter anmodning, kunne få et kundekort som ved fremvisning under en handel med Optimera, kunne give en rabat på købet.
Denne rabatordning har Optimera nu lukket ned, og man tilbyder i stedet for, at man kan købe uden rabat, men til fair og nedsatte priser i stedet for.
Sagen med nedskæring af Sitka granner for et par år siden, og med efterfølgende flisning:
De fleste her i dag, er nok bekendt med, at vi for et par år siden fik fældet en del træer på området, bla.a. på fællesarealerne, herunder også vejarealer.
Træerne blev oplagret på det “lille” fællesareal, hvor de har ligget, – og ikke ligefrem pyntet, i vel ca. 2 år, – for så at blive fliset i efteråret.
Det var helt fra starten bestemt, at Skovdyrkerforeningen skulle fælde og opmagasinere træerne, for efterfølgende at flise dem, og så fjerne og sælge den flis der blev, til kraftvarmværker i Herning.
Salget af flis, skulle betale for omkostninger ved fældningen, – og der ville så blive et mindre overskud, som foreningen så ville få udbetalt. Det blev så afregnet i efteråret 2016, og foreningen fik et beløb før betaling af moms, på kr. 6.445,00.
Der har så været noget oprydning og ekstra slåning af græs på det lille fællesareal, for at forsøge at få det til at se rimeligt ud igen. Udgiften hertil beløb sig til kr. 3.200,00 – inclusive klipning nogle gange af arealet.
Så alt i alt, ikke den helt store økonomi i sagen, -men som nævnt ovenfor, så betalte det flisede træ også for at træerne fældet og kørt ud fra området.
Strandrensningen:
Strandrensningen i år løber af stablen den 27. maj, – kl.10.00 med mødested på P-pladsen ved Houstrup Strand.
Der søges i øjeblikket efter personer, som vil deltage aktivt i planlægning og klargøring til den årlige strandrensning. Det har i mange år været Houstrup Grundejerforening, som har stået for arrangementet Strandrensning, – men fra år 2018, vil man gerne dele det ud på flere foreninger, og vi skal fra Frydenlund stille med 2-4 frivillige medlemmer til at indsamle sponsorgaver og til af-vikling af traktement ved stranden på selve dagen.
Interesserede kan evt. her efter generalforsamlingen kontakte Anna Grethe Juelsen for nærmere.
Jeg vil gerne afslutningsvis sige Tak til min bestyrelse for et godt og frugtbart samarbejde gennem året der er gået. Vi har opnået en hel del positive ting, bl.a. gennem vort gode samarbejde.
Bestyrelsesmedlem og sekretær René Rasmussen, har her ved ved begyndelsen af 2017, valgt at træde tilbage fra bestyrelsen. René har gennem længere tid været hårdt hængt op med store arbejdsmængder i sit daglige arbejde, og han valgte derfor at træde ud af bestyrelsen.
Bestyrelsen vil gerne her benytte lejligheden til at sige en stor tak til René, for det store arbejde, som han gennem årene har lagt i bestyrelsen, ikke mindst med opsætning og pasning af foreningens hjemmeside.
Hermed en speciel Tak til René for samarbejdet.
Suppleanten, Flemming Hansen, trådte derfor ind i Renés plads i bestyrelsen.
I starten af 2017, valgte Johny Nielsen, – af helbredsmæssige årsager, at trække sig fra bestyrelsen, men med baggrund i, at det var umiddelbart før det sidste bestyrelsesmøde her inden generalforsamlingen, og med baggrund i, at Johny alligevel var på valg til generalforsamlingen, valgte bestyrelsen, at fortsætte med kun 4 mand i bestyrelsen, frem til generalforsamlingen her i dag.
Johny har jo siddet i bestyrelsen i en del år, og bestyrelsen vil gerne her benytte lejligheden til at sige en stor Tak til Johny, for det store arbejde, som han gennem årene har lagt i bestyrelsen.
Derfor også en speciel tak, også til Johny, for samarbejdet.
Tak til dig René og tak til dig Johny, – og skal vi give dem begge 2 en hånd.
Hermed vil jeg overlade beretningen til generalforsamlingen.
På vegne af bestyrelsen
Erling Kolding-Jacobsen,
Bestyrelsesformand